Hoe kan ik bijen weren?
Sinds kort ben ik verhuisd naar een dorp. Mijn buurman houdt bijen. Wat mij echter opvalt is dat deze bijen zich heel anders gedragen dan die in mijn vorige tuin. Deze vliegen namelijk naar binnen; zo'n tien per uur, zoemen ook rond je heen, zoemen ook hard; lees irritant. Daarnaast hebben ze de neiging om op mensen te gaan zitten.
In mijn vorige tuin was dit niet zo: zelden een bij binnen gehad, ze vlogen wel eens langs maar niet echt dichtbij, je hoorde ze, ook als ze naar de lavendel naast me vlogen, nauwelijks en gingen al zeker niet op me zitten.
Hoewel ik bijen zeer nuttige dieren vind en ik snap dat bijen inherent gekoppeld kunnen worden aan een landelijke omgeving, irriteer ik me toch wel regelmatig aan ze.
Natuurlijk kan ik een hor nemen waardoor ze niet naar binnen vliegen, maar dit lost nog niet op dat ze gewoon op me gaan zitten en hard langs me heen zoe(m)(v)en. Het lijkt er haast op dat ze mensen gewoon opzoeken en dat wil ik dus niet, want ik houd niet van beesten die hard zoemen, vaak mij opzoeken en kunnen steken. Ik weet dat bijen niet agressief zijn en zelden steken ... maar toch ... Ik vind ze irritant en ben een klein beetje bang voor ze. Mijn vraag is dus hoe ik ze kan weren.
BTW: in de plaatselijke verordening staat niets over bijen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.