Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn kater en poes zijn op dieet, welk gewicht is goed?

De kater (Voldy) is van april 2008 en hij is gecastreerd. De poes (Videl) is van mei 2009, zij heeft HCM en zij is ook gesteriliseerd.

Voldy woog 7,5kg en Videl woog 4,5kg. Voldy is altijd al een dikkerdje geweest en gek op voer van kitten af aan.

Videl daarentegen was nooit een vreetzak tot ongeveer 1,5 jaar geleden. Zij woog ongeveer 2,5 kg toen ze hasr enting ging halen in 2012 en een jaar later toen ook de HCM werd ontdekt woog ze 4,5.

Ze krijgen Royal Canin urinate moderate callory. Voldy krijgt 45 gram per dag en Videl 30 gram. Wat volgens de verpakking veel te weinig is.

Volgens de verpakking hoort een dikke poes van 7kg 71 gram te krijgen en een dikke poes van 4kg 47 gram. Maar als ik dat geef komen ze weer aan.

Ze vallen nu per maand ongeveer 1 tot 2 ons af. Als ik het voer een maand niet verlaag blijven ze op hetzelfde gewicht als de maand ervoor.

Wanneer zijn ze op het juiste gewicht en als ze dat bereikt hebben wat doe ik dan met het voer? Laat ik dat dan op dezelfde hoeveelheid?

Overigens Voldy kan niet bij het voer van Videl. En Videl krijgt de kans niet om Voldys voer op te eten, hij vreet vlug zijn bakje leeg.

Ze zeuren ook de hele dag om eten Voldy erger dan Videl.

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het juiste gewicht is niet in cijfers uit te drukken.
Een Coon is zwaarder gebouwd dan een siamees, en ook bij de htk-katjes is er groot verschil in bouw.
Hou als regel maar aan dat je de ribben niet mag zien, maar wel vrij makkelijk moet voelen.
Als je bovenop de kat kijkt, moet je geen uitstulping zien, maar een rechte lijn, of lichte taille.

Bedenk dat brokjes vol granen/koolhydraten zitten, echte dikmakers waar de kat, als obligate carnivoor, niets aan heeft.
Overweeg ook eens vers te voeren, of KVV. Eiwitten waar het beestje wat aan heeft, en die niet dik maken. Ook zorgt versvoer voor een lichte verzuring van de blaas, net wat je graag wil.

Speel ook voldoende met je katten, meerdere malen per dag, niet te lang.
Alle beweging is meegenomen.
Rieneke1
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing