Mijn kater en poes zijn op dieet, welk gewicht is goed?
De kater (Voldy) is van april 2008 en hij is gecastreerd. De poes (Videl) is van mei 2009, zij heeft HCM en zij is ook gesteriliseerd.
Voldy woog 7,5kg en Videl woog 4,5kg. Voldy is altijd al een dikkerdje geweest en gek op voer van kitten af aan.
Videl daarentegen was nooit een vreetzak tot ongeveer 1,5 jaar geleden. Zij woog ongeveer 2,5 kg toen ze hasr enting ging halen in 2012 en een jaar later toen ook de HCM werd ontdekt woog ze 4,5.
Ze krijgen Royal Canin urinate moderate callory. Voldy krijgt 45 gram per dag en Videl 30 gram. Wat volgens de verpakking veel te weinig is.
Volgens de verpakking hoort een dikke poes van 7kg 71 gram te krijgen en een dikke poes van 4kg 47 gram. Maar als ik dat geef komen ze weer aan.
Ze vallen nu per maand ongeveer 1 tot 2 ons af. Als ik het voer een maand niet verlaag blijven ze op hetzelfde gewicht als de maand ervoor.
Wanneer zijn ze op het juiste gewicht en als ze dat bereikt hebben wat doe ik dan met het voer? Laat ik dat dan op dezelfde hoeveelheid?
Overigens Voldy kan niet bij het voer van Videl. En Videl krijgt de kans niet om Voldys voer op te eten, hij vreet vlug zijn bakje leeg.
Ze zeuren ook de hele dag om eten Voldy erger dan Videl.
Of ze meer te geven, maar ze ervoor te laten werken?
Rundvlees is prima, geef het hem als aanvulling, maar geef bij katten met een blaasgeschiedenis nooit runderhart. Soepvlees is prima, of sucadelap, ook goed voor het gebit. Dat is wel heel apart, dat Voldy gaat kotsen als je een voerpuzzel neerzet!
Witvis lusten ze ook niet. Videl lust niets overigens, alleen toetjes (zo lang er geen citrus in zit), blikvoer voor katten (de twee die ik eerder noemde) en kattensnoepjes. Wel eet ze af en toe kruimeltjes op als ik geknoeid heb met chips (afhankelijk welke chips) Eendagskuiken heb ik nooit geprobeerd, weet ook niet waar ik die kan kopen eigenlijk. Dat KVV, als je daarmee begint, combineer je dat dan met brokjes? En hoeveel geef je daar dan van? Ter extra info, Videl heeft geen last van blaasgruis, Voldy wel, maar het was gewoon makkelijker om ze allebei hetzelfde voer te geven. Zeker toen Videl haar voerkist nog niet had, want toen at Voldy al haar voer op.
Gemalen runderkarkas lijkt niet op kip, en zou je eens kunnen proberen: ik betaal bij de poelier 1 euro per kg. Kuiken is te koop bij Ranzijn, en sommige andere dierenspeciaalzaken die een vriezer hebben. Als er wel natvoer wordt gegeten, probeer dan eens beter voer dan die rommel van Whiskas (behalve de rijk aan... is het geen best voer)
Probeer eens natvoer wat uit vlees of vis bestaat zonder toevoegingen.
Genoeg te vinden in de dierenspeciaalzaak, zoals animonda, carny, feinstein en noem maar op. Ik ben er voorstander van een kat continue toegang tot eten te geven, maar dan goed eten, gecombineerd met voldoende beweging.
Katten eten 15 tot 20 maal per dag, en hun maag is na 3 uur leeg.
Katten die dus 2 x per dag eten krijgen. lijden 18 uur honger.
Honger geeft stress, en stress leidt weer tot overeten en obesitas.
Een kat eet als het aan hem ligt zo'n 9 muizen per dag.
Bij goed volwaardig voer met weinig granen en veel vlees kan je 8 brokjes als muis rekenen.
https://www.royalcanin.nl/assets/files/PDF_Producten/productinformatie-folder-royal-canin-urinary.pdf Vanaf pagina 16
RC heeft een beste publiciteitsmachine, maar geweldig voer is het niet.
Je ziet het al: graan, nog meer graan, en dan pas iets wat op vlees lijkt. Let wel: als je kat last heeft van gruis wat opgelost moet raken, dan werkt RC urinary uitstekend.
Maar je wil dat je kat niet levenslang geven.
Probleem is helaas, dat veel katten moeilijk aan beter voer zoals orijen, acana, versvoer te krijgen zijn.
Katten zitten zeker niet verlegen om graan, maar normaal gezien eten ze muizen, vogels, insekten, een jong konijntje of haasje en ga zo maar door.
Als je echt alleen vlees wil geven moet je bekant een universitaire studie volgen om het goed te doen wat betreft de verhouding spiervlees, orgaanvlees, bot, enz.
Als je kat een goed brok eet, en goed compleet natvoer, dan hoef je niet zo op te letten, en kan je vers als aanvulling geven.
Zo ontbijten ze hier met kuiken, en naast de brok en natvoer krijgen ze dagelijks iets vers, zoals gemalen kipkarkas, een muis, een visje enz. Versvoer verzuurt de blaas ook iets, dus dat is gunstig voor een gewezen blaaspatient.
Als ze niet snappen dat het eten is, kan je het kuiken even voorzichtig inknippen tussen de pootjes.
En als je een poelier in de buurt hebt, probeer dat gemalen kippenkarkas dan eens, kost geen knoop, en wordt vaak goed geaccepteerd. Laat je me nog even weten hoe het valt?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.