Kun je 2 hondjes van ruim 4 jaar en 2 katjes van 2 jaar nog samen in een huis laten wonen?
Ik heb zelf 2 chiuhuahua's nu komen er binnenkort 2 mensen bij mij wonen die 2 katten hebben. Is het mogelijk om de beestjes bij elkaar te laten wonen en zo ja hoe kunnen we dit het beste aan pakken?
Als het beter voor alle beesten is om het niet te doen dan doen we het uiteraard niet.
De katten wonen nu door omstandigheden ook niet bij hun baasjes maar bij vrienden die liefdevol voor ze zorgen,de baasjes zoeken ze zo vaak mogelijk op. Het zou natuurlijk heel fijn zijn als de katjes en hun baasjes weer samen kunnen zijn!
Toegevoegd na 7 minuten:
Eén van mijn hondjes jaagt elke kat uit mijn tuin,als we op straat wandelen wil ze ook wel naar een kat toe(ook als deze een dikke staart heeft)maar dan uit nieuwschierigheid,de ander bekijkt het allemaal op een afstandje. Beide katjes zijn bang voor bijna alles,hebben een traumatische jeugd gehad,het fijne weet ik daar nu nog niet van.
Overhaast niets! Als de katten zo gestressd zijn, zet ze dan op de Zylkene, dat helpt erg goed.
Het grootste probleem ligt bij de katten (in eerste instantie). Het is makkelijker een hond te laten luisteren dan een kat. Dat houdt dus in dat de hondenbaas overwicht moet hebben en een groot vermogen tot leiderschap. De katten moeten gerust zijn en zich thuisvoelen en dat heeft tijd nodig.
@Vlindertje: Als honden buiten op katten jagen houdt dat niet automatisch in dat zij dat binnen ook zullen doen. De katten moeten deel uit gaan maken van de totale roedel en dan zal er niet op gejaagd worden, dan worden ze niet meer als prooi beschouwd.
Buitenshuis lopende katten zijn prooi (voor sommige honden) en zelfs dat valt af te leren. Dat houdt in dat jij ze moet kunnen verbieden zelfstandig te jagen zonder jouw toestemming. ( in een roedel dat alleen uit honden bestaat, zal ook de leider het sein tot de aanval geven en niet de lagergeplaatste hond).
In de tuin mag dat wel want hoe lief ik katten ook vind,ik vind het niet prettig als ze mijn tuin als kattenbak gebruiken en al mijn planten omwoelen.
Mijn hondjes zijn gelukkig(meestal) heel gehoorzaam,ik ben voor hun een duidelijke leider.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.