Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet mijn vis dood?

Mijn vis is al 2 weken ziek. Al zijn schubben staan open, en ook zo erg dat ik me er echt zorgen over maak. Hij at nog goed maar nu ik hem heb verwijderd van de andere vissen eet hij niet meer! Wat moet ik doen? Gaat hij dood? Of moet ik hem vermoorden, want ik wilde dat doen maar toen was hij nog zo actief, dat ik het toch maar niet heb gedaan! Hieronder zien jullie en foto van hem.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Jouw vis heeft buikwaterzucht, de symptomen zijn o.a. afstaande schubben zoals bij een dennenappel. De prognose voor de vis is ronduit slecht, je zegt dat al zijn schubben open staan, dat betekent dat zijn organen aangetast zijn, kans op genezing is zeer gering, moet ook pijnlijk voor hem zijn, met al die afstaande schubben.
De mooiste dienst die je hem kan bewijzen is hem euthanaseren...
Plaats de vis in een bakje met aquariumwater in de vriezer. Door de geleidelijke daling van de temperatuur van het water zal de zenuwactiviteit van de vis afnemen en zal de dood erop volgen. Proeven hebben uit gewezen dat dit een van de meest humane manieren is om een vis te doden.
(Lees meer...)
Z512099
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
*snif...* maar wel een plus !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook van mij! Niet alleen een antwoord op de vraag maar ook een goede uitleg over hoe de vis het best ge-euthanaseerd kan worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mee eens, Maarten1980!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja ik ben het er mee eens behalve in de vriezer .
Haal hem uit de bak met water uit aquarium dan naar buiten de vis eruit en een steen erop.
Dat is voor ons niet leuk maar gaat wel sneller dus beter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Euthanasie pas je bij een vis niet toe door hem in de vriezer te leggen! En ook niet met een steen! Een vis in de vriezer is namelijk niet altijd dodelijk. Velen die dit hebben geprobeerd zien de vis gewoon terug rondzwemmen na ontdooiing. Er is maar een humane manier om euthanasie op vissen toe te passen en dat is mbv kruidnagelolie. Alleen zo krijg je vissen in een pijnloze coma.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Steen / tegel is ook dodelijk
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En pijnlijk

Andere antwoorden (1)

De vis heeft buikwaterzucht. Heel besmettelijk, dus goed dat je hem in quarantaine hebt gezet.

In tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd is deze ziekte echter wel te genezen als je er snel bij bent. Ga dus snel langs je lfs voor medicatie.

Vertel ook eens wat je waterwaarden zijn. Je moet kunnen uitsluiten dat daar wat mis gaat...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding