Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hebben mensen van kinds af aan angst voor grommende honden of moet dat eerst worden 'aangeleerd'?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
706

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee dat is er al, kinderen weten dat vanzelf, dat is ingeboren en noemt men derhalve instinct...

Dit hoeft niet aangeleerd te worden...

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik kan het nog beter zeggen merk ik: De angst ervoor is dan wel weer aangeleerd, maar instinctief houdt iedereen rekening met een grommende hond of een sissende kat... Iedereen van nature en daar is geen angst mee gemoeid... De hond waarschuwt en men houdt er rekening mee...

Als er (overdreven) angst is, dan is dat wel aangeleerd, het zou kunnen zijn dat een kind het spelen van een hond niet snapt en een klein beetje gebeten is, dan kan dat resulteren in angst voor de hond, maar dat was dus aangeleerd door dat ene voorval... En daardoor is de angst ervoor blijven hangen...

Ben ik nu meer helder geworden met de toevoeging, ik hoop het wel...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een klein kind ziet geen gevaar en zal dus uit nieuwsgierigheid altijd naar de hond toelopen, Zelfs grommen vinden ze een leuk geluid. Het is de ouder die het gevaar merkt en het kind zal waarschuwen. Zodoende is het aangeleerd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ene mens is banger aangelegd dan het andere. Dat is een aangeboren factor, denk ik. Maar het is voornamelijk aangeleerd. Ouders zeggen bij een grommende hond meestal niet tegen hun kind dat ze het beest maar eens lekker moeten aaien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hou het op aangeleerd.
Vergelijk het met angst voor spinnen. Je wordt niet geboren met angst voor spinnen, dat ontstaat later, door hysterische reacties van anderen.
Of zoals het filmpje in de link laat zien: kinderen zijn niet bang voor slangen.
http://www.webfilmpjes.be/gratis-grappige-leuke-filmpjes/924/Kind-speelt-met-cobra.html
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding