Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het voor mijn nieuwe kat een tweedehands krabpaal een probleem?

Ik ga binnenkort een asielkat nemen. Nu is net de kat van mijn buurvrouw overleden en zij neemt geen nieuwe. En nu kan ik haar spulletjes krijgen. Krabpaal, kattenbak enz.
Maar daar zitten nog luchtjes aan lijkt me. Is dat een probleem?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik vind het best een goede vraag eigenlijk. Maar je weet het vantevoren nooit precies. Het hangt er vanaf hoe jouw kat reageert op die specifieke geur. Ik zou persoonlijk niet snel het risico nemen, maar dat is ook omdat ik één 'plaskat' heb die soms in huis plast als iets hem niet zint. Die zou zomaar de geur van een vreemde kat in ons huis kunnen opvatten als goed excuus om zo'n krabpaal en ook andere plekken in huis compleet onder te gaan zeiken.

Aan de andere kant: mijn katten hebben helemaal geen probleem met de geurtjes in mijn kleding van de katten van m'n ouders en zelfs de reiskooien gebruiken we wel eens van elkaar. Maar de katten van mijn ouders zijn in elk geval wat geur betreft 'bekenden' voor ze.

In jouw vraag is de krabpaal denk ik het grootste probleem: de bak is van kunststof en goed schoon te maken. Tip: gebruik een klein beetje chloor, dat vinden veel katten schijnbaar een lekkere geur om hun behoefte in te doen.

De geur van een 'vreemde' kan interessant zijn, maar ook enorm stressverhogend werken. Voor de kat zal het immers lijken alsof een vreemde kat diep is doorgedrongen in zijn of haar territorium. Bij een asielkat zou dat goed kunnen gaan juist omdat ze andere katten gewend zijn geweest om zich heen in het asiel, maar het kan ook juist misgaan omdat de kat dan niet het gevoel heeft dat de omgeving écht veilig is.

Het voordeel van een asielkat, zeker een wat oudere, is dat je vaak al een aardig idee hebt van het karakter van het dier voor je hem in huis neemt: als je een hele sociale kat krijgt die al veel gewend is, dan kun je altijd proberen de krabpaal neer te zetten en de reactie van je kat gewoon in de gaten houden. Maar heb je een erg schuwe of getraumatiseerde kat of één die niet bij andere katten kan, dan zou ik het niet doen. Komt je kat buiten, dan zou je de krabpaal misschien wel net om de hoek van de deur kunnen zetten. De geur van een andere kat buiten is allicht minder bedreigend dan midden in huis en de paal zal waarschijnlijk op zo'n strategische plaats wel gebruikt worden.

Samenvattend zou ik terughoudend zijn, maar wil ik zeker ook niet zeggen dat het niet kan. Misschien voor de zekerheid het spul behandelen met een middel tegen vlooien enzo? Nabehandelen om de stank eruit te krijgen, en vervolgens rijkelijk catnip of valeriaan erop. Wie weet maskeert dat nog wat en heeft je kat geen last van 'vreemde-kat-geur'. Maar bij katten met probleemgedrag of angsten zou ik het wel echt een risico vinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als de kat van je buurvrouw niet aan één of ander virus of bacterie is overleden dan lijkt het mij geen probleem,maar wel alles goed ontsmetten voordat je de 'nieuwe' kat het gaat gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik zou me ook niet al te veel zorgen maken! alles gaat nieuw zijn voor je asiel kat, nieuwe geurtjes (niet alleen de krabpaal), de omgeving, de mensen, de geluidjes, ... En stress is dan bijna onvermijdelijk! maar dit worden ze gewoon! de meeste katten reageren ook nieuwsgierig op nieuwe dingen als ze alles eerst van te voren hebben kunnen analyseren! volgens mij kan dit geen kwaad. maak alles van te voren goed proper stofzuig de krabpaal en dan dan je er ook altijd luchtverfrisser op spuiten als je weet dat ze niet allergisch is of zo,, en anders laat je de krabpaal even buiten staan om te laten uitwaaien.
nog veel succes met je kat! ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing