Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat moet je met een gered vogeltje?

We hadden het gered van de kat en die nacht buiten gezet zodat de ouders het konden voeden. Ineens hoorde ik een schreeuw, hoewel het diertje kon vliegen ben ik toch bang dat ie gevangen is door n andere kat.,. Volgend diertje houdt ik zeker binnen, hoe moet je die bijvoeren

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Je kunt als het vogeltje te jong is hem in een doos of een kooi of zoiets zetten met een warmte lamp die er voor zorgt dat het vogeltje warm blijft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je moet wilde vogels niet te tam maken, dus als het beestje nog kan vliegen, vooral buiten neerzetten en niet aankomen. Door de ontzettende stress die het geeft als jij het beestje oppakt kan het al sterven.
Daarnaast hebben jonge vogels voedsel nodig van de ouder-vogels en meestal niet van mensen. Laat de natuur zoveel mogelijk zijn gang gaan.

Mocht het vogeltje gewond zijn, bijvoorbeeld door een beschadigd vleugeltje waardoor hij niet meer kan vliegen, zet het dan in een open doos met wat gras (dan loopt hij niet telkens door zijn eigen poep) en eventueel wat vogelzaad of kippenvoer en een kommetje water.
Mocht het de volgende dag beter gaan, laat het vogeltje meteen vrij (het is best een aanrader om de doos buiten te zetten met genoeg materiaal waar hij zich warm op kan houden, dan kan hij zijn eigen gang gaan). Mocht het vogeltje nog steeds niet kunnen vliegen en er ook niet echt uitzien alsof het herstellende is, bel dan even de dierenarts wat je zou kunnen doen.

Maar het eerste advies is: laat de natuur zoveel mogelijk zijn gang gaan. Ik zou erbij willen zeggen dat je het vogeltje hoger moet zetten, maar te jonge vogels moet je niet aanraken, dan kunnen de ouder-vogels het verstoten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou een gewond vogeltje oppakken en in een doosje doen.
Daarna de dierenambulance bellen, in sommige gevallen komen ze het ophalen.
Zo niet, dan zelf naar de vogelopvang brengen.

Daar hebben ze de ervaring en de apparatuur om een vogeltje de beste kans te geven.
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing