Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wij willen buiten cavia's houden. Mogen cavia's op gras en op houtsnippers (van paden in tuinen). En hoe hoog moet het hekje zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Onze Cacia's vonden het heerlijk om met mooi weer buiten op het gras te spelen, op het grind of tegels kan ook geen kwaad, slijpt zelfs de nagels wat bij maar kijk uit met houtsnippers, ze gaan er aanknabbelen en van die snippers kunnen ze op die manier splinters in hun bekjes krijgen.
Ook kunnen ze splinters in de pootjes krijgen.
Zorg wel dat ze een doosje of hokje in de buurt hebben want ze zijn van nature erg bang voor de wat groter overvliegende vogels of de eventuele katten van de buren. Ze moeten zich ergens in kunnen verschuilen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Uitstekend antwoord (zou mijn antwoord kunnen zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was ik je toch mooi voor maar bedankt voor het compliment. Als je zelf Cavia's hebt gehad is het ook niet zo moeilijk want ervaring leert he.
paulus811
14 jaar geleden
Ik heb cavia's en doe ze naar buiten als het ongeveer 18 graden is. Ze lijken het erg leuk te vinden en kunnen de hele tuin door rennen. Wel zitten ze graag beschut onder struiken. 's avonds halen we ze weer binnen. De honden zorgen er wel voor dat katten de tuin niet in durven, dus dat gevaar is er niet (behalve voor de katten dan) Leuke is dat de honden de cavia's niets doen, ze liggen broederlijk naast elkaar in het gras.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk dat dat zo goed gaat met die honden, wij hebben ze nu niet meer, wel toen de kinderen nog thuis waren en waar ik nu woon is het terrein te groot met rondom sloten dus niet te doen en altijd binnen houden is te zielig.
Bovendien heeft een van mijn buren een aggressieve hond die nog wel eens ongevraagd hierkomt, dus dan maar niet. Wel jammer want ik vond ze heel leuk.
Dat klinkt als wel héél weinig beschutting. Twee dingen waar je rekening mee moet houden:

- Een cavia in de zon is een dode cavia.
- Een cavia op de tocht is een dode cavia.

Je kunt cavia's wel buiten houden, maar ze hebben echt een hok nodig. Met veel loopruimte, op vaak verschoonde bodembedekking, en in het hok wat huisjes waar ze zich in kunnen verschuilen. Dus niet zomaar op het gras. Gras is heel leuk voor een cavia, maar dan om een uurtje in een ren te spelen, niet om op te leven.

Over hoe hoog het hekje dan moet zijn als je ze in zo'n ren laat spelen: ga uit van minstens 30 à 40 centimeter, en vergeet het vooral ook niet af te dekken met een net. Niet omdat de cavia's er anders uit springen, maar omdat er maar één kat langs hoeft te komen om het feestje te verstoren. Of zelfs een vraatzuchtige kraai.

Toegevoegd na 9 minuten:
Bijna vergeten: cavia's mogen niet iedere houtsoort binnenkrijgen. In ieder geval al alleen hout van loofbomen. Weet je niet zeker of de houtsnippers op het tuinpad caviavriendelijk zijn, laat je cavia's er dan niet in de buurt komen. Ze knagen er namelijk gegarandeerd aan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cavia's kunnen niet tegen vochtig gras. Je kunt een soort ren maken of kopen, zodat ze bij droog weer op het gras kunnen zijn. In zo'n ren zit aan het einde een afgesloten gedeelte waar ze lekker weg kunnen kruipen. Houtsnippers lijkt me niet goed voor ze.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ze mogen buiten in het gras maar op houtsnippers lijkt met niet zo'n goed idee, want dat is slecht voor hun pootjes. Het hekje hoeft niet heel hoog misschien 60/70 centimeter, maar 40 of 50 zal ook wel genoeg moeten zijn. Cavia's zijn niet echt springers..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding