Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

verstoten baby kanarie te zwak, wat nu?

Wij hebben een kanarie jong dat gisteren uit het ei is gekomen. Er zat nog een ander (bevrucht) ei bij (waar beweging in te zien is) Echter de pop gaat niet meer op het nest zitten en broedt het 2e ei niet uit en schenkt ook geen aandacht aan zn geboren jong (alleen s'nachts zit ze erop maar daar is dan ook alles mee gezicht) Nu hebben we het ei en het jong in een warmtebak gedaan met een kruik en een warmte lamp (temp is goed)
Het jong willen we nu proberen met de hand op te voeden maar het is 9 van de 10 keer te zwak om zijn bekje te openen om gevoerd te worden. zelden doet het jong zijn snaveltje open maar dan is het moeilijk echt te voeren omdat ie vrij zwak is en gauw al opgeeft.

Wat moeten we hier nu mee want dit is toch echt zielig..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

De natuur is nooit zielig. Klinkt misschien hard, maar menselijke emoties zijn hier valse emoties. Je kunt een pas uit het ei gekropen vogeltje niet zelf opvoeden met de hand.
De moedervogel heeft gewoon door dat hier iets mis is en geeft het op. Dit gebeurt met poesjes, met jonge vogels, met andere nestjongen. Als het moederdier vanuit haar instinct weet dat het niet klopt, stopt ze.
Ze zal binnen de kortste keren opnieuw gaan broeden als ze een partner heeft en de kans is groot dat het dan in orde komt.
Wacht nog twee dagen en ruim alles dan op als ze het nest verlaten heeft. Alles ontsmetten en de nestkastjes weer neerhangen.
Succes!
Ivana
11 jaar geleden
Ik heb vaak jongen met de hand grootgebracht, zowel zaadeters als insecteneters. De methode die ik toepaste is heel simpel en ongekend.
Een kanarie is een zaadeter en heeft dus een krob waar de ouders voorgeteerde zaden in deponeren. Dus veel tegelijk, en niet insect per insect zoals bvb een mees dat meestal doet.
Ik neem vette merelkorrel, zangzaad en paneermeel. Van elk een gelijk deel, een kopje bvb. Dit maal ik met een koffiemolen of gelijkaardig toestel en even zeven. (grove stukjes moeten er uit) Een kop lauw water toevoegen, mengen en een 5 tal min. wachten. Nadien eventueel nog water toevoegen en weer even wachten. Dit doe je zolang tot je een vrij stabiele substantie hebt dat niet te dik en niet te plat is. Vergelijk het maar met een vloeibare pudding. Hou steeds wat droog product over om toe te voegen wanneer het te vloeibaar is.
Als je een folielasapparaat hebt (misschien de buren), neem je een plastic zak en maak daaruit puntzakjes met scherpe punt. Ongeveer 15 à 20 cm lang en aan de bovenzijde een 5/6 cm breed. Sla de bovenkant om en vul dit met het product, las de bovenkant eveneens dicht. Knip nu met een schaar er een klein puntje af zodat de substantie eruit kan, en ook een beetje van het lasrandje wegknippen onderaan. Open het bekje en steek het puntje in het keeltje, en deponeer wat voedsel in de krob (dat zie je heel goed). Enkel voeren en geen water geven. (zit genoeg in het voedsel) Dit gaat vlot als je eenmaal de kneep te pakken hebt. Doe dit om het uur. Bij insecteneters om de 10 min. Na een tijdje gaat het jong van zelfs gapen. Bewaar het vogeltje in een nestje, en hou het warm. Als het jong wat groter wordt kan je de opening van het zakje ook wat groter maken. Zorg dat het mengsel nooit koud is, de lichaamstemperatuur van een vogel bedraagt 41 graden. Het voedsel mag lichtjes verzuurd zijn, kan geen kwaad. Na een voedselbeurt zal het jong zich draaien en zich ontlasten. Ik vang dit op met een omgebogen koffielepel.
Na een 12/14 tal dagen is het volwassen en kan het al wat vliegen. Zet het in een kooitje met wat zangzaad en water (niet te veel) en blijf ondertussen voeren. Na een paar dagen zal het jong zelfstandig eten en drinken.
Veel succes, de beloning die je krijgt van een supertam vogeltje is het meer dan waard.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik heb vlug even 2 spuitzakjes gemaakt en eentje gevuld met pudding. Ik heb er een fijn lijntje mee getrokken. Het gevulde heeft een lengte van 27 cm. Voeg even de foto toe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing