Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is er mis met mijn vissen?

Ik heb de vissen al enige tijd en het ging steeds beter en beter tot afgelopen weekend. Ik heb de bak helemaal schoon gemaakt omdat ik er nieuwe stenen heb ingelegd. S'morgens voordat ik naar me werk ga zet ik de aquarium lamp aan en geef ze te eten voorheen kwamen ze altijd naar boven en was het eten binnen een minuut op. Nu blijven ze lager tegen de bodem aan en eten ze hun eten niet direct op maar wat later en duurt het langer voordat al hun eten op is. Ze blijven nu ook wat meer hanger in het water( dit was precies zoals toen ik ze op het begin had) ze verstoppen zich ook meer tussen en achter de plantjes. Zou dit kunnen komen doordat ze nieuwe steentjes hebben gekregen en hoe kan ik het probleem aanpakken? Zo af en toe zijn ze wel actief aan het zwemmen maar blijven wel als een groep bij elkaar. Wat zou er mis zijn met mijn visjes?

P.s het zijn 6 goudvissen en ze zitten niet in een kom/bak de aquarium bevat ongeveer 300L en heeft uiteraard een pomp met filter.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Je mag een aquarium nooit helemaal schoonmaken. Dan verlies je de reinigingsbacteriën en beginnen de vissen aan het langzaam vergiftigen van zichzelf.

Meet je waterwaarden eens. Ammoniak en nitriet zijn hier de boosdoeners. Bij lage ammoniak- en nitrietwaarden zit je nog niet direct met een probleem. Binnen een bepaald pH-bereik zijn beiden namelijk niet schadelijk (voeg wel een beetje zout aan het water toe ter bescherming).

Bij hoge waarden of een behoorlijk lage of hoge pH is een waterverversing vereist. Desnoods dagelijks 50% tot de waarden laag genoeg zijn.

Als beide waarden toch goed blijken te zijn moeten we eens verder kijken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het compleet schoonmaken van een aquarium geeft erg veel stress en is eigenlijk onnodig. Je kunt afgestorven materiaal op de bodem een beetje afhevelen en regelmatig de watten schoonmaken. Als de planten de pan uitgroeien kun je ze wat bijknippen. en je kunt ook geregeld een derde van het aquariumwater verversen. Dat bij elkaar is echt voldoende om een bak tientallen jaren goed te houden.

De vissen hebben zo te lezen gewoon stress. Als je voorzichtig bent met voeren dan zullen ze weer gewoon aan de nieuwe omgeving wennen en weer tot rust komen. Ik zou ze een weekje op half voer zetten en dan zal alles wel weer bij het oude zijn. Op zich is het formaat van de bak en zo prima, hou het gewoon bij schoonmaken van het filter van de pomp en wat klein onderhoud, dat is een stuk beter voor de vissen. Er zijn overigens genoeg boekjes over aquariumhygiene en aquariumhouden.

"Aquariumhouden kunt u ook" van Hans Frey is een erg aardig boekje dat nog wel tweedehands te krijgen zal zijn (1 tot 4 euro op marktplaats), vol met praktische tips en zelfs nog erg leuke ideeen voor koudwateraquaria.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volkomen nieuw water in je bak, kan dodelijk zijn voor vissen!!
Koop zo snel mogelijk een waterverbeteraar en doe dat in het water.
Hierdoor verbetert de waterkwaliteit voor enkele weken.
Daarna zal de filter goed werken en is je probleem opgelost.
Voor andere goede informatie zie bij de andere antwoorden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing