Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is er mis met mijn vissen?

Ik heb de vissen al enige tijd en het ging steeds beter en beter tot afgelopen weekend. Ik heb de bak helemaal schoon gemaakt omdat ik er nieuwe stenen heb ingelegd. S'morgens voordat ik naar me werk ga zet ik de aquarium lamp aan en geef ze te eten voorheen kwamen ze altijd naar boven en was het eten binnen een minuut op. Nu blijven ze lager tegen de bodem aan en eten ze hun eten niet direct op maar wat later en duurt het langer voordat al hun eten op is. Ze blijven nu ook wat meer hanger in het water( dit was precies zoals toen ik ze op het begin had) ze verstoppen zich ook meer tussen en achter de plantjes. Zou dit kunnen komen doordat ze nieuwe steentjes hebben gekregen en hoe kan ik het probleem aanpakken? Zo af en toe zijn ze wel actief aan het zwemmen maar blijven wel als een groep bij elkaar. Wat zou er mis zijn met mijn visjes?

P.s het zijn 6 goudvissen en ze zitten niet in een kom/bak de aquarium bevat ongeveer 300L en heeft uiteraard een pomp met filter.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
861
Z512099
10 jaar geleden
Hebben ze dan een nieuwe bodem gekregen? Andere kleur? Veel water ineens ververst? Planten verplaatst?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De bak is in ieder geval groot genoeg (volwassen goudvissen hebben minstens 250 liter nodig, dus jij zit met 300 liter hartstikke goed). Dat is mooi, je ziet hier namelijk zo vaak vragen van mensen over vissen die in te kleine bakken gehouden worden, ik ben heel blij dat ze bij jou goed zitten.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je mag een aquarium nooit helemaal schoonmaken. Dan verlies je de reinigingsbacteriën en beginnen de vissen aan het langzaam vergiftigen van zichzelf.

Meet je waterwaarden eens. Ammoniak en nitriet zijn hier de boosdoeners. Bij lage ammoniak- en nitrietwaarden zit je nog niet direct met een probleem. Binnen een bepaald pH-bereik zijn beiden namelijk niet schadelijk (voeg wel een beetje zout aan het water toe ter bescherming).

Bij hoge waarden of een behoorlijk lage of hoge pH is een waterverversing vereist. Desnoods dagelijks 50% tot de waarden laag genoeg zijn.

Als beide waarden toch goed blijken te zijn moeten we eens verder kijken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de reactie. Hoe meet ik eingelijk de pH Waarde? Nu een aantal dagen later lijken ze meer de oude te zijn. Zo te horen was het een slecht idee van mij om het aquarium helemaal schoon te maken.. wel vraag ik me af hoe ik dan al het vuil tussen de stenen kan weghalen met zo min mogelijk last voor de vissen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan met een indicator de pH-waarde testen (druppeltest). Beter, maar helaas duurder, is een goede(!) pH-meter. Maar die vereist natuurlijk ook weer onderhoud. Als het echt moet kan je het vuil tussen de stenen altijd weghalen door het af te hevelen. Maar als je bodemvissen hebt kunnen die al een groot deel van de bodem omwoelen waardoor het vuil vanzelf los komt. En als je waarden echt goed zijn breken de bodembacteriën het vuil op de bodem af. Een alternatief zijn dwerggarnaaltjes. Dat zijn ook echte opruimertjes.

Andere antwoorden (2)

Het compleet schoonmaken van een aquarium geeft erg veel stress en is eigenlijk onnodig. Je kunt afgestorven materiaal op de bodem een beetje afhevelen en regelmatig de watten schoonmaken. Als de planten de pan uitgroeien kun je ze wat bijknippen. en je kunt ook geregeld een derde van het aquariumwater verversen. Dat bij elkaar is echt voldoende om een bak tientallen jaren goed te houden.

De vissen hebben zo te lezen gewoon stress. Als je voorzichtig bent met voeren dan zullen ze weer gewoon aan de nieuwe omgeving wennen en weer tot rust komen. Ik zou ze een weekje op half voer zetten en dan zal alles wel weer bij het oude zijn. Op zich is het formaat van de bak en zo prima, hou het gewoon bij schoonmaken van het filter van de pomp en wat klein onderhoud, dat is een stuk beter voor de vissen. Er zijn overigens genoeg boekjes over aquariumhygiene en aquariumhouden.

"Aquariumhouden kunt u ook" van Hans Frey is een erg aardig boekje dat nog wel tweedehands te krijgen zal zijn (1 tot 4 euro op marktplaats), vol met praktische tips en zelfs nog erg leuke ideeen voor koudwateraquaria.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volkomen nieuw water in je bak, kan dodelijk zijn voor vissen!!
Koop zo snel mogelijk een waterverbeteraar en doe dat in het water.
Hierdoor verbetert de waterkwaliteit voor enkele weken.
Daarna zal de filter goed werken en is je probleem opgelost.
Voor andere goede informatie zie bij de andere antwoorden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waterverbeteraar? Nee, lijkt me geen goed idee om nu met dat soort dingen te gaan 'spelen'. De nevenwerkingen van dat soort producten kan het nu alleen maar erger maken. Tenzij je in een erg oud huis woont waar er vanalles schort met je leidingwatersysteem (in zulk geval wegen de voordelen van zulke producten op tegen de nadelen ervan) is er niets mis met het leidingwater dat (althans in onze landen) van uitstekende kwaliteit is. Je hebt gelijk dat helemaal nieuw water dodelijk kan zijn. Plots geen bacteriën meer (al groeien de bacteriën in het water snel genoeg, het zijn de filterbacteriën die vaak lastiger zijn) en mogelijk ongewenste schommelingen waar de vissen niet tegen kunnen. Maar aan geen van beide problemen zal een water'verbeteraar' wat kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vaak kan je door direct te handelen door dit middel toe te passen de vissen nog redden.
Maar het is uit de vraag niet op te maken of ook het water geheel vervangen is.
Zo ja dan is dit de enige mogelijkheid de vissen te redden.
Doe je niets, dan krijgen ze weldra witte stip, vinrot enz.
Ook spreekt hij wel over een pomp, maar niet over een filter.
Is die er wel dat is hij bijna zeker veel te klein.
En kunstplanten zeggen al veel over de kennis van zaken bij deze man.
Zeker heeft dit middel ook nadelen en zelf ben ik er geen voorstander van.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die middelen hebben 2 functies: 1. Zware metalen uit het water verwijderen (zit normaal niet in ons leidingwater, dus zinloos).
2. Het water er goed doen uitzien voor ons, de aquariumhouders, niet voor de aquariumvissen! En de producten die voor dat 2de zorgen, dat het water er goed uit ziet mooi en helder, zijn erg agressief en in feite niet erg visvriendelijk. Zodoende zal het zeker geen ziekte voorkomen. Alleen stress vermijden zal dat kunnen. Ja, want de waterkwaliteit moet goed gehouden worden, maar dat kan je niet met zo'n waterverslechteraar. Ook niet in deze situatie. Het aquarium(water) kan alleen zichzelf herstellen. Het enige dat je ondertussen kan doen is de toestand opvolgen en eventueel bijsturen of water verversen indien nodig. Maar dit natuurlijk in alle voorzichtigheid. Want het ergste dat nu kan gebeuren is dat de gebruiker in paniek slaat en door zijn handelen de situatie van kwaad naar erger maakt. PS: denk dat er met pomp meestal wel een filter bedoelt wordt. PPS: Tja, de kennis van zaken? Die hebben we allemaal moeten opdoen, nietwaar?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb hier 20 jaar een vijvercentrum gehad met 40 bakken met ruim 30 soorten vissenvissen en 15 vijvers en honderden problemen met vissen. Heb mijn eigen vijverboek geschreven, geef lezingen, eigen zelfreinigend filtersysteem ontworpen enz.
Goed dat kon je ook niet weten, :-)
Maar jij bent best wel erg deskundig, compliment daarvoor.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding