Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat te doen tegen een vreemde kater die sproeit tegen ons kattenluik?

We zijn ten einde raad!
Een wildvreemde kater uit de buurt sproeit constant tegen ons kattenluik aan.
Wij hebben zelf 2 poezen.
Maar wat een verschrikkelijke lucht! de lucht dringt ook ons huis binnen.
We gaan het kattenluik al afsluiten maar hoe kan ik voorkomen dat hij dit blijft doen?
Weet iemand een goed werkend middel?
Dat ik dat tijdelijk kan gebruiken om hem te verjagen en dan laat ik mijn eigen poezen even binnen voorlopig.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (6)

Dit is een lastige! Bij de dierenwinkel zijn sprays te kopen die de urine geur neutraliseren (Ook voor katten, die ruiken niks meer) Sproeit een kat namelijk eenmaal op een plek dan zal hij hier terug komen.

Maak in elk geval het kattenluik NOOIT met chloor schoon. Katten worden enorm aangetrokken door de geur van chloor.

Uit je reactie lees ik dat je het kattenluik gaat afsluiten, bestaat er de mogelijkheid om een stuk karton of hout neer te leggen voor de ingang (groot stuk) met dubbelzijdig plakband? Katten haten het als er iets aan hun pootjes blijft plakken.

Ken je misschien de eigenaar? Deze zou je kunnen aanspreken en erop aandringen om de kater te laten castreren (wat geen garantie is, maar de kansen minder groot maakt)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Akelig probleem. Luchtjes die verkocht worden om de katten te verjagen geven meestal niet het gewenste effect.
Er zijn wel middelen die goed werken, zoals een reigerschrik die water spuit via een bewegingsmelder. Het vervelende is dat je zelf poezen hebt, die gewend zijn naar buiten te gaan.
Toch zou ik iets dergelijks proberen, en je eigen katjes tijdelijk binnenhouden, hopelijk schrikt dat de kater af.
Goed schoonmaken met daarvoor geéigende middelen die met enzymen werken, helpt maar tijdelijk, want de kater zal de geurmarkering meteen willen hernieuwen.
Het allerbeste zou zijn je tuin af te zetten, zodat je poezen veilig naar buiten kunnen, en vreemde katten buiten de tuin blijven.
Het volgende advies zal me lang niet door iedereen in dank worden afgenomen, maar ik geef het evenzogoed: ik vind het asociaal een ongecastreerde kater in een woonwijk rond te laten lopen. Hij sproeit her en der, knokt met andere katten (met risico op het verspreiden van fiv en leucose), en draagt bij aan het grote kattenoverschot. Ik zou overwegen hem als zijnde zwerver bij het asiel af te geven.
Eigenaren van ongecastreerde katers lopen meestal niet zo hard als hun kat vermist wordt, en zo kan hij mooi gecastreerd worden.
Eerst vragen is uiteraard wel zo netjes, maar mijn ervaring is dat de eigenaren er maling aan hebben.

Voor de goede orde: ik neem aan dat jouw poezen gecastreerd zijn? Anders is dat natuurlijk de eerste stap, zeker bij poezen die vrij buitenkomen.
Rieneke1
11 jaar geleden
op internet staan de mooiste bedenksels:

o.a. een waterspuit met een bewegingsmelder.
http://www.youtube.com/watch?v=12AiaSv3qgo
http://www.youtube.com/watch?v=uIbkLjjlMV8

lucht en/of geluid
http://www.amazon.com/Contech-StayAway-Motion-Activated-Pet-Deterrent/dp/B000DZFFN4

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je eigenaar kent dan kan je de kosten van een professionele schoonmaker iedere keer bij hem declareren.
De eigenaar is verantwoordelijk voor alle schade die zijn dieren maken.
Dit gaat heel ver, maar dat is wel hoe het wettelijk geregeld is.
Ik zou dit eerder al punt gebruiken om de eigenaar uit te leggen dat dit ook zijn probleem is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou kunnen proberen met eigenaar te praten, we leven niet ruim genoeg om ongecastreerde katers te laten lopen hier. Voortplanting en vechten vooral. Na het goed schoonmaken kun je misschien ergens in bv gemeentetuin kattenkruid zetten, dat trekt kat aan en zo blijft ie hopelijk bij je weg. Er zijn ook planten waar ze niet van houden, maar dan zit je met eigen katten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb lang geleden de poezen van mijn buren uit onze tuin weg kunnen houden met motteballen. Katten schijnen er een enorme hekel aan te hebben. Je zou wel je eigen poezen een tijdje binnen moeten houden, dat kan een probleem zijn misschien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het vervelende is natuurlijk dat je je eigen kat niet wilt afschrikken. Je zou het kattenluik kunnen inspuiten met dit: http://bstore.be/?f=B004YJYCIY en dan je eigen kat via de deur buitenlaten of even binnenhouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing