Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je iets doen als je ziet dat een winkel veel te kleine dierenverblijven verkoopt?

Ik ken een online winkel (ik noem even geen naam)- die dierenverblijven, zoals konijnenkooien verkoopt. Op zich is daar natuurlijk niks mis mee, maar die verblijven zijn heel klein en echt ongeschikt om een konijn in te houden (en daarnaast is het ook zo dat konijnen meestal het liefst ook een soortgenoot hebben, maar dat terzijde). Weet iemand misschien of ik iets zou kunnen doen, zonder dat ik te bemoeizuchtig overkom o.i.d.? Alvast heel erg bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Het is niet aan de dierenwinkels om hier op te letten,maar aan de klant die een veel te kleine kooi koopt voor een konijn,net zoals het aan de klant is om één of meerdere konijnen te nemen.

Dus je vraag of je hier iets tegen kan doen dat effect heeft is het antwoord nee.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt misschien wel vragen waarom de winkel van die te kleine kooien verkoopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wettelijk gezien is er totaal niets geregeld voor hoe groot een hok dient te zijn. Dus nee, daar kun je niks tegen doen totdat er wettelijk iets veranderd. Het is net wat de beeldvorming bij de consument is. Ik vind de hokken die verkocht worden echt te schandalig voor woorden. Maar helaas tref ik bij elke dierenwinkel waar ik kom dezelfde hokjes aan die voor XL-dierenverblijf door moeten gaan.

Ik heb 1 konijn in het grootste hok wat ik bij de gebruikelijke dierenspeciaalzaken kon vinden. Dat hok moet mijns inziens dubbel zo groot zijn als wat ik nu heb. Wij gaan zelf een hok bouwen met een mooie ren er bij, zodat het konijn de ruimte en de bewegingsvrijheid krijgt die ze nodig heeft. Er komt dan ook een tweede konijn bij.

Sowieso ben ik van mening dat een dierenwinkel geen dieren hoort te verkopen. Knaagdieren en konijnen worden verkocht zonder juiste informatie te verstrekken. Ons konijn is viavia bij ons gekomen. Gekocht in de dierenwinkel (gewoon eentje die goed aangeschreven staat) als ram. In haar eentje. Haar inderdaad, want het is toch echt een dame. Een dierenwinkel is goed voor kammen en manden. Maar voor dieren hoor je in mijn ogen naar een asiel, fokker of opvang te gaan en voor medicatie hoor je naar een dierenarts te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor konijnenhokken zijn wel aanbevelingen maar dat gaat niet verder dan ruim genoeg dat dier kan bewegen, voor groot ras bv 100 x 70 x 60 te klein dus. Je zou kunnen vragen of ze voorlichting geven, hoe groot is konijn zit ie alleen en dan advies geven. Dat ze toelichting op website plaatsen over hokken, afmetingen ed. Ik zou mail sturen met je gedachten hierover en gewoon netjes je twijfels uispreken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing