Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe betrouwbaar zijn de aquarium test strips?

even 2 tel dompelen en na een minuut lees je Hoe het met je water is gesteld.

ik heb een tweedehands aquarium, gebruikte (geen hele oude) filters en heb van een een ander aquarium 10 liter water gebruikt en 100 liter kraanwater.

De strips zeggen nu, na 24 uur, dat het water vis klaar is. kan dit kloppen of zijn die strips eigenlijk niet betrouwbaar.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

De strips zijn absoluut niet betrouwbaar. Ik heb de resultaten ervan reeds meermaals vergeleken met die van druppeltests en deze komen in de verste verte niet overeen. In feite zeggen de waarden op zo'n teststrip niets.

De waarden die je kan verkrijgen met druppeltests zijn gelukkig wel bruikbaar. Wil je echter nog betere resultaten dan raad ik de fotometers van HI aan.

Nu is een aquarium nooit na 24u 'visklaar'. De waarden zullen namelijk pas beginnen verslechteren wanneer de vissen in het aquarium geplaatst worden. Ze ademen namelijk gigantische hoeveelheden ammoniak uit. En laat dat nou net niet op zo'n teststrip staan die ammoniak.

Best is dat je je aquarium al wat voorbereid op de 'vervuiling' die gaat komen wanneer de vissen in het aquarium geplaatst worden. Dit kan je doen door wat vlokvoer (voerresten zullen er namelijk altijd zijn al is het maar dat een deel onverteerd als ontlasting zal worden uitgescheiden), enkele druppels ammoniak (want dat gaan de vissen ook uitscheiden van zodra ze in het aquarium gaan) en wat aquariumzout (verlaagt de stress na de 'verhuis') in het aquarium te doen. Dan gaan je reinigingsbacteriën aan de slag. Die groeien niet zo snel, dus die moet je nog een weekje tijd geven.

Binnen een weekje kan je dan je eerste vissen in je aquarium zetten. Geef ze pas de dag erna eten zodat het aquarium zich opnieuw weer wat kan aanpassen. Pas een week later de volgende vissen, etc...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik begrijp het. duidelijk! Wat is aquarium zout? De bedoeling is om straks 15 kardinaal tetras te hebben. voeg ik deze het beste per 5 toe aan het aquarium?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
aquariumzout kan iets zijn als ectopur of mineral salt, dat laatste is eerder om de hardheid te verhogen terwijl die eerste stressverlagend is. Beiden zijn zout en het is dat zout dat het bevat waar het om gaat. Als je alleen maar kardinaaltetra's wil huisvesten in het aquarium dan moet ik mijn mening herzien. Kardinaaltetra's zijn scholenvissen en die haal je m.i. best in 1 keer. Je kan ze dan beter alle 15 gelijktijdig plaatsen en de waterwaarden goed opvolgen. Mits een stevige beplanting kan dat ook zonder problemen verlopen. Gaan de kardinaaltetra's het aquarium delen met andere vissen dan zou ik eerst de andere vissen er in zetten in kleine groepjes en de school kardinaaltetra's als laatste.

Andere antwoorden (1)

Ze zijn betrouwbaar, maar je kunt beter eerst je aquarium beplanten en het twee weken de tijd geven. Haastig is met vissen niet de beste weg. Neem de tijd. Je zult er over een maand blij mee zijn.
(Lees meer...)
Ivana
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: