Hoe komt het dat onze hond kwaad blijft en wat kunnen we ertegen doen?
We hebben een zeer lieve border collie die intussen iets meer dan een jaar is. Echter als we thuis komen of we komen de ruimte binnen waar ze ligt te slapen, dan begint ze zeer boos te blaffen tegen ons. Precies of ze kent ons niet, als we haar aanspreken dan stopt ze wel. Maar we vinden het zeer vreemd dat ze op haar eigen volk zo boos blijft.
Gisteren hadden we ook wat voor met haar. Mijn ouders waren met haar gaan wandelen en in het cafeetje dat de stopplaats was, was er een mevrouw haar komen aaien, dat liet ze met veel graagte toe. Echter toen die voortging was ze boos op haar en hapte naar haar been. Hoe kan dit verklaard worden en hoe kunnen we dit voorkomen ; aangezien er blijkbaar nog mensen zijn die er geen rekening mee houden dat je beter van vreemde dieren afblijft omdat je niet weet hoe ze kunnen reageren?
Dat bijten als mensen ophouden met haar eer te bewijzen, aaien, aandacht geven, kan een teken zijn van: ik wil dat je doorgaat, kom terug, blijf me aaien. De mevrouw was haar KOMEN aaien. Dat is dus een dienstbare positie als je naar een hond toe komt.
Ja, het is niet goed als mensen denken dat iedere hond zomaar te aaien is. Daarin heb je groot gelijk. Enige dominantie zal deze hond ook niet vreemd zijn, maar daarvoor geef je toch te weinig informatie.
Dat geeft de hond een teken dat jij bepaalt wat de volgorde is en niet de hond.
Border Collies zijn honden die zelfstandig een hele kudde moeten kunnen drijven, enige eigenwijsheid is hen dus van nature ingegeven.
Neem contact op met de Border Collieclub om wat informatie in te winnen over bezigheden die je de hond kan verschaffen waarmee hij zijn overtollige energie kwijt kan. Iedere bezigheid die je met deze hond onderneemt zal de band tussen jullie versterken, waardoor hij minder de neiging krijgt het heft in eigen hand te nemen.
http://bccn.nl/DW/CFH/infoboekje.pdf
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.