Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe laat ik mijn cavia's het snelst wennen?

Ik heb sinds gisteren 2 cavia's een van een maand en de andere ia 2 maanden maar de oudste in Nog heel show en krabt me als ik hem op wil pakken om hem aan me te laten wennen Hoe kan ik dit het beste aanpakken (dit zijn mijn 1e cavia's)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.degrotecavia.nl/nieuwthuis.html

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Je kan ze het best laten wennen om een Huisje om in te schuilen plaatsen en ze voldoende aan dacht geven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het oppakken van een cavia
Cavia zijn prooidieren, in de natuur worden ze voornamelijk gevangen door roofvogels. Ze zijn dan ook instinctief bang voor alles wat van bovenaf komt.
Veel mensen benaderen de cavia juist van bovenaf. Dat is dus niet goed, want telkens als dat gebeurt dan denkt de cavia dat zijn laatste uur heeft geslagen. De cavia wordt daardoor erg schichtig en blijft bang. Een cavia moet altijd voorzichtig benaderd worden. Als je je cavia wilt oppakken beweeg dan rustig je hand naar hem toe. Benader de cavia van de zijkant en niet van de bovenkant. Beweeg je hand iets boven de bodem van de kooi naar hem toe en schuif dan je hand onder zijn buik. Als de cavia wegrent, beweeg dan rustig je hand naar hem toe en probeer hem op te sluiten in een hoekje. Meestal blijven ze dan zitten en kan je je hand onder zijn buikje steken en optillen. Als hij blijft wegrennen benader hem dan van de voorkant zodat hij niet kan wegrennen en steek dan je hand onder zijn buikje. Ondersteun als je hem oppakt met je andere hand zijn achterkant.
Bij het terugzetten in de kooi mag een cavia nooit onverwacht uit je handen springen, daarbij kan de cavia zich namelijk bezeren. Zet de cavia rustig terug in de kooi, op de zelfde manier als je hem opgepakt hebt, dus met 1 hand onder de buik en 1 onder zijn achterkant. Je kan, als de cavia rustig is, hem ook van je handen af de kooi in laten stappen.
Sommige cavia's kunnen in het begin erg schichtig zijn. Belangrijk is dat de cavia om leert gaan met zijn angst, je moet hem er dus mee confronteren. Doe dus niet te veel hooi in de kooi, anders kruipt hij er alleen maar in weg. Als een cavia eenmaal is gewend dan kan je heel veel hooi in de kooi doen, de cavia zal het toch plat trappen en er niet onder gaan zitten. Heel onverstandig is om een huisje in de kooi te zetten. Cavia's blijven hierdoor juist angstig en zullen altijd alleen maar in het huisje blijven zitten. Zet een huisje pas in de kooi als de cavia niet meer bang is.
(Lees meer...)
Z512099
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding