Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel keer kunnen ratten beter horen dan mensen?

Ik zoek het antwoord op de vraag: Hoeveel keer kunnen ratten beter horen dan mensen, 100, 150 of 200 keer? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

fremar
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik weet niet wat je zou bedoelen met "100x beter". Het hangt ervan af waar je naar op zoek bent.
Als je kijkt naar het bereik aan frequenties (toonhoogtes) dat mensen en ratten kunnen horen, dan gaan mensen zo'n beetje van 20 tot 20.000 Hertz, en ratten van 200 tot 60.000 Hertz. Ze horen dus drie keer hogere tonen, maar voor lage tonen doen ze het tien keer slechter, in zekere zin.
Als je kijkt naar de gevoeligheid voor zachte geluiden, d.w.z. de laagste energie van geluid die ze nog horen kunnen, dan presteren ze soortgelijk als de mens. Alleen, waar mensen optimaal horen rond de 3.000 Hertz, ligt dat voor ratten rond de 10.000 Hertz.

Kortom, het gehoor van ratten is afgestemd op hogere tonen dan dat van mensen, maar ze horen helemaal niet beter dan de mens! Die aanduidingen van "zoveel keer beter" zijn op zijn minst onprecies, en vaak onjuist.

Dat geldt trouwens voor vele diersoorten als je ze vergelijkt met ons; het menselijk gehoor is behoorlijk goed. Het frequentiebereik hangt af van de toonhoogten die van belang zijn voor het dier (denk aan de toonhoogte van de communicatiesignalen, of echolocatie in dolfijnen en vleermuizen). Heel veel gevoeliger qua gehoordrempel zou ook geen nut hebben, want dan zou je de spontane fluctuaties van de luchtmolekulen (de Brownse beweging) gaan horen, en dat is alleen maar achtergrondruis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing