Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kun je vogels in de tuin tam maken?

Ik heb dus verhalen gehoord van mijn ouders dat mensen een tamme kraai of in ieder geval een tamme vogel in de tuin kunnen hebben. Als dierenliefhebber lijkt het me ook erg leuk dat wanneer ik in de tuin kom ik de tamme vogel eten kan geven zonder dat hij schuw is (dus tam is geworden). Ik had gevraagd of we een parkiet of een andere vogel in het huis mochten maar dat mocht dus niet, vandaar dat ik zo graag een vogeltje tam wil maken. Iemand ideeën? Waar moet ik beginnen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Het is niet zo heel moeilijk als je maar nooit katten in de buurt hebt. Dan is het een kwestie van buiten lunchen en ontbijten en wat kruimels overlaten. Na een tijdje raken de vogels eraan gewend en verbinden ze jouw aaanwezigheid met voedsel. Niet teveel aandacht schenken en steeds een klein beetje voer geven. Kraaien zijn wel erg intelligent, daarom is het niet mogelijk om volwassen kraaien tam te krijgen van hun ouders hebben ze geleerd heel voorzichtig met mensen te zijn. Huismussen zijn al snel tam genoeg om op de etenstafel te gaan zitten. Je hoort ook wel veel van roodborstjes die mensen op de voet volgen tijdens tuinwerkzaamheden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De beste manier om een (wilde) tuinvogel tam te maken is .... er de ouder van te worden!
Jonge vogels (liefst net uit het ei) hebben de neiging om hun voeders als hun pappa of mamma te zien. Dat dat dan een mens is maakt ze dan niks meer uit. Voorbeelden zijn er van eenden en ganzen die, net uit het ei, het eerst een mens zien en die dan volgen als ware het hun ouders.

Maar ook eenmaal jong geboren kuikens laten zich makkelijk omscholen naar nieuwe menselijke ouders als deze de taken van de oorspronkelijke ouders hebben overgenomen... voer is voer toch, en ze willen overleven!
Het gevolg is dan dat deze jongelingen zich helemaal gaan binden aan de mens en dus tam worden. D.w.z. ze zien dan de mens als hun soortgenoot en binden zich helemaal aan hem/haar.
Er zijn echter wel nadelen aan deze 'tamheid'. De vogels leren en zien ook niet de gevaren die hun omgeving in zich heeft. Van nature leren jonge vogels van hun ouders wat en waar ze beducht op moeten zijn. Dat is dan de natuurlijke schuwheid wat ze daarmee aanleren.
Dat leren ze niet van de mens omdat die alleen de lol van het leven ziet maar niet de gevaren. Tenslotte is 'poessie' ook lief, terwijl die die maffe vogel het liefst wil pakken, niet als lunch maar gewoon omdat het als kat moet...
En daar ontstaan dan vaak de drama's... het leuke vogeltje is gepakt door die 'rot' kat, die er ook niks aan kan doen.

Dus, vogels uit je tuin zijn allemaal tam te maken als je maar begint bij het ei en vlak daarna. De binding zorgt ervoor dat de kuikens jou als hun ouder gaan zien en zij als kuiken/vogel hebben er alles voor over om in jouw nabijheid te zijn.
Daarmee maak je ze 'tam', dwz. ze conformeren zich aan mensen waarmee ze vertrouwen op de wijsheid van de mens en diens bedoelingen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing