Hoe kun je vogels in de tuin tam maken?
Ik heb dus verhalen gehoord van mijn ouders dat mensen een tamme kraai of in ieder geval een tamme vogel in de tuin kunnen hebben. Als dierenliefhebber lijkt het me ook erg leuk dat wanneer ik in de tuin kom ik de tamme vogel eten kan geven zonder dat hij schuw is (dus tam is geworden). Ik had gevraagd of we een parkiet of een andere vogel in het huis mochten maar dat mocht dus niet, vandaar dat ik zo graag een vogeltje tam wil maken. Iemand ideeën? Waar moet ik beginnen?
Het was toen kouder dan nu, veel kouder, ze/hij had ook iets aan een pootje, was waarschijnlijk een oudere vogel, elke dag was die er, verschillende keren.
Je merkt dan ook hoe hard de natuur is: op een gegeven moment zat haar/zijn ondersnavel over de bovensnavel, de bovensnavel had de onderste doorboord, waarschijnlijk ergens tegen gevlogen, een ruit of zo. Bijgevolg kon de duif niets meer oppikken, eten en was ten dode opgeschreven.
We konden ze niet vangen of helpen, we waren machteloos.
Andere vogels zoals bijvoorbeeld kraaiachtigen, zijn wel tam te maken als je ze van jongs af aan grootbrengt.
Alleen, als je echt een dierenliefhebber zou zijn, dan zou je dat niet willen.
Op het moment hebben we twee eksters in de opvang, die totaal verknipt zijn omdat ze door ondeskundige mensen zijn grootgebracht.
De beestjes hebben geen idee wat normaal gedrag is voor een ekster.
Niet naar mensen toe, maar ook niet onderling: ze hebben nooit ëksters" leren spreken.
We doen ons best, maar de kans zit erin dat we ze uiteindelijk in moeten laten slapen, omdat ze niet uitgerust zijn voor een leven in de natuur onder soortgenoten.
Bijzonder triest.
Beter geniet je van de wilde vogels in je tuin, zonder ze tam te willen maken.
Een echte dierenliefhebber heeft daar genoeg aan.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.