Mijn bearded collie van negen jaar wordt agressief sinds hij is aangevallen door een andere hond. Hoe kan dit en wat kan ik eraan doen?
Ik heb een hele lieve bearded collie van bijna negen jaar. Hij is altijd heel goed geweest in omgang met andere honden en hij deed nooit een vlieg kwaad. hij is wat lomp af en toe en springt graag maar dat is het. Maar nu ongeveer een jaar geleden is hij tijdens het wandelen door een ander hond aangevallen waardoor hij 3 hechtingen nodig had in zijn nek. De andere hond was los, en mijn hond zat aan de riem. De hond kwam van achteren en we zagen hem allebei niet aankomen. Hij is daar toen zo erg van geschrokken dat hij zichzelf niet eens verdedigde. De hond viel naar mijn mening zonder aanleiding aan want mijn hond had hem nog niet eens in de gaten.
sinds dat gebeurt is, vertrouwd hij andere honden niet meer. Hij heeft zelfs al zonder enige aanleiding een golden retriever aangevallen waar hij normaal altijd mee speelt! Ik vind dit zorgwekkend en ik zou graag weten of ik hier iets aan kan doen. Hij is niet gecastreerd maar weet ook niet of dat zou helpen?
Hoe merk je het afgelopen jaar, dat hij andere honden niet vertrouwt?
Hoe lang is het geleden dat hij de Golden Retriever aanviel en wat gebeurde er toe precies?
Is hij ook in huis qua gedrag veranderd? En buiten? Heb je hem altijd aan de riem?
Hoe heb jij gereageerd toen hij 1 jaar geleden werd aangevallen?
Maar ik wil vooral benadrukken dat 'de baas' in iedere situatie totaal ontspannen moet zijn. Deze hond heeft behoefte aan heel veel positieve ervaringen. Zoek ze desnoods op. Voorkom dat de riem strak staat als er een hond aankomt, want als je de hond door een strakke riem attent en angstig maakt, zal hij ook in paniek raken.
Laat de dierenarts nakijken of de hond mogelijk nog pijn heeft op de plaats waar hij gehecht is, dat zou mee kunnen spelen.
Je hond moet zich veilig bij je weten omdat JIJ als eigenaar de leider bent en JIJ bepaalt dat jouw hond geen gevaar te duchten heeft. Dat betekent, dat je hond bij jou de rust moet vinden door te luisteren: als jij zegt en uitstraalt dat het okee is, dan IS het dus ook okee.
Je hond moet JOU opnieuw leren vertrouwen Pluisjemuisje. Ivana is een zeer ervaren hondentrainster (als ik het wel heb, toch?) dus wacht alsjeblieft even met wat je dan ook gaat doen.
Zowel jij als Senna kunnen dit volgens mij wel oplossen, maar wel met de juiste adviezen. Ivana? ;-))
Maar daarnaast zijn er natuurlijk een aantal wetenswaardigheden die voor alle honden in alle situaties gelden. Kennis van je eigen hond op de eerste plaats: is de hond dominant of is het een onderdanige hond. Een dominant angstige hond is veel problematischer dan een onderdanige hond die angstig is. Is de hond een aanvaller in angstsituaties of een vluchter. Is de hond in angstsituatie geblokkeerd of is hij nog steeds aanspreekbaar.
Is hij aanspreekbaar dan kan je een commando op hem loslaten. Een ferm "NEE" op het juiste moment kan de hond van een aanval weerhouden, zelfs als hij aanvalt uit angst zelf aangevallen te worden.
Daarvoor is een ultiem vertrouwen in het leiderschap van de baas een eerste vereiste. Is dat leiderschap in voorgaande jaren bevestigd en zoja, is dat dan beschaamd bij de aanval van de grote hond op de Bearded Collie. Dit zijn de vragen die door de hondentherapeut gesteld gaan worden. Nog veel meer vragen die de kern raken, maar die van groot belang zijn om het dier terug te plaatsen in een wereld zonder angst.
De kosten voor een therapeutische begeleiding zijn ongeveer 95 euro. Dat kan je er beter voor over hebben dan jarenlang een gestreste hond aan de lijn te hebben, die zielsongelukkig is. Om maar niet te spreken van een baas die plezier in de hond inlevert als het dier niet optimaal functioneert.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.