Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel voer mag een jonge parkiet?

Onze parkiet is ongeveer 8 weken oud.
Hij krijgt nu ongeveer een dikke eetlepel zaadjes, gemengd met eivoer per dag.
Zijn bakje is halverwegede dag leeg.
Kunnen we hem meer voer geven of wordt hij dan te dik?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Vogels hebben een erg snelle stofwisseling, en het is dan ook niet goed dat jouw vogeltje een halve dag niets te eten heeft. Zorg dat hij altijd de beschikking heeft over een goed voer. Als je daarnaast zorgt voor voldoende beweging zal hij niet snel te dik worden.
Rieneke1
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Geef een vaste hoeveelheid, per parkiet, per dag. Twee grote lepels (ongeveer 7,5g per parkietje) zouden voldoende moeten zijn.
fremar
11 jaar geleden
Verdeel het eten over de hele dag. 3 keer. S ochtends 1 x s middags 1 x s avonds 1x halve eetlepel per keer. Uiteindelijk als die wat ouder is kun je gewoon een bakje zaad neerzetten en eet hij hoeveel hij wil of kan. Heb je hem zelf gevoed met de pap voorheen of heb je hem pas geleden gekocht?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jonge vogels kun je ad libitum voeren voor zover ik weet. Dat geldtdacht ik ook voor oudere vogels, als je maar een optimaal dieet aanbiedt. Er is wat strijd over of het goed is bij oudere vogels, omdat ze dan continu in een voortplantingsmodus kunnen blijven. Als je het voer voor oudere vogels wat beperkt zoals ook in de natuur tijdens sommige seizoenen niet voldoende voedsel aanwezig is om eitjes te maken dan zouden de dieren beter moeten functioneren en wellicht wat ouder worden. Vogels kunnen wel vervetten, maar dan heb je het meestal over gesteriliseerde hanen of hennen die niet leggen en alvast een voorraadje vet aanleggen.
Als de parkiet volgroeid is zou ik hem gewoon pellets geven zoveel als hij opkan en misschien wat extra eiwitrijk voer op het moment dat ik wil gaan fokken. Wordt de parkiet te dik in jouw ogen, dan kun je altijd wat minderen met de pellets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een parkiet is net als een kanarie erg gevoelig voor ondervoeding (zo niet nog gevoeliger) en heeft relatief veel eten nodig (ter vergelijking: onze kanarie krijgt 10 gram per dag). Zorg er daarom voor dat hij continu eten ter beschikking heeft!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing