Kunnen katten ook jaloers zijn op WAT een ander te eten krijgt ?
Dat katten jaloers kunnen zijn is mij bekend, maar mijn vraag gaat specifiek over of ze daarbij, wanneer ik ze gelijktijdig (!) voer, ook kijken naar WAT de ander te eten krijgt ?
Een van mijn katten krijgt i.v.m. een allergie (koeien-eiwit) speciaal voer. En niets anders dan dat. Het speciale voer is behoorlijk prijzig. De ander krijgt gewoon voer.
De kat met de allergie eet zelden haar bakje meteen leeg met als gevolg dat de ander regelmatig een extraatje vindt. Gevolg een te dikke kat, ondanks dat ze meestal buiten is.
Nu heb ik begrepen dat blikvoer gezonder is dan brokjes. Om de dikke kat af te laten vallen wil ik haar nu blikvoer gaan geven. Maar het lijkt me zo zielig voor de andere kat dat zij dat heerlijk ruikende blikvoer niet krijgt.
In het bijgevoegde filmpje zie je een aap eerst tevreden zijn met een stukje komkommer, maar zodra een andere aap een veel lekkere druif krijgt, dan laat de eerste aap duidelijk merken dat komkomer minderwaardig is.
Ondanks dat beide gelijktijdig te eten krijgen ben ik bang voor ‘oorlog’ in huis. Of valt dat bij katten, anders dan de aapjes uit de video, wel mee ?
Binnen praktische grenzen doe ik dat ook. Maar beide moeten de gelegenheid hebben om te eten. En ik wil ook geen "concurrent" op hun voer worden.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.