Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zeggen sommige mensen na castratie van hun huisdier, het beestje is "geholpen"?

Ik hoef niet te weten waarom dit gebeurd, dat lijkt me duidelijk. Maar waarom geholpen? Volgens mij help je het dier er namelijk niet mee!

Toegevoegd na 1 dag:
Er is geen goed antwoord op deze vraag daarom selecteer ik geen goed antwoord.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

jazeker help je het beestje ermee, die hoeft niet meer z'n hormonen achterna te lopen met alle gevolgen van dien (zwangerschap na zwangerschap voor de poes, grote kans op aids voor de kater).
Rieneke1
15 jaar geleden
een reu help je er vaak wel mee, die worden gek elke keer als ze een vrouwtje ruiken. Ik denk dat ze het daarom zo noemen, en het een algemeen woord voor castratie en sterilisatie is geworden. Het klinkt wat minder heftig ook natuurlijk. Ook bij mensen word het vaak zo gezegd tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jawel je helpt zo'n dier wel, het geeft rust.
Bijkomend voordeel de baas krijgt ook rust.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ook al help je (rieneke legt dat al goed uit) het dier er vaak wél mee, heb ik toch een andere uitleg.

'Geholpen' is gewoon een klassiek eufemisme, iets dat voor veel mensen niet zo naar/vies klinkt als 'castratie'. Zelf heb ik daar overigens geen problemen mee, maar er zijn mensen die in elkaar krimpen bij een 'vulgaire' term die het verwijderen van de ballen aanduidt.

Wist je trouwens dat 'steriliseren' in het geval van dieren ook een eufemisme is? Een poes wordt bijvoorbeeld niet gesteriliseerd, maar in feite gecastreerd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als dat helpen is, is het zeker ook helpen als ik mijn vriend als hij zin heeft in sex en ik niet, hem een keiharde trap in zijn kruis geef, zodat hij de komende paar dagen geen zin meer heeft?

Je helpt het baasje, die geen jonkies en gedoe wil. Het dier is hier totaal niet mee geholpen, die heeft een akelige operatie.
Het is gewoon een manier om het goed te praten voor jezelf; om te doen alsof het voor het dier ook beter is ipv alleen voor jou.

Net als het woord diervriendelijk trouwens, bijvoorbeeld bij eieren: als vriendelijk betekent alle mannelijke baby's meteen doden, zij die mogen blijven leven hun hele leven opgesloten, en op middelbare leeftijd allemaal dood omdat ze dan niet productief meer zijn, dan hoop ik niet dat iemand ooit vriendelijk tegen mij gaat doen!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing