Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe lang bewaart de dierenarts mijn overleden dier?

Mijn hond hebben we in laten slapen in de loop van vrijdagavond, op dat moment kozen we ervoor om hem daar achter te laten want dan zou die gecremeerd worden (gezamenlijk), maar nu lees ik dat zo'n dier in een destructor komt en dat staat me totaal niet aan. De dierenarts neemt niet op.. is er een mogelijkheid?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Als jij geregeld hebt dat je hond gecremeerd wordt, dan gebeurt dat ook.
Individueel als je de as terug wil, anders gezamelijk met een andere hond.
De as wordt dan later uitgestrooid, hier gebeurt dat over zee.
Destructie is heel iets anders, dan wordt de hond idd vernietigd.

Als je de dierenarts niet kan bereiken, neem dan contact op met de plaatselijke dierenambulance, die verzorgen vaak het vervoer.

Toegevoegd na 3 minuten:
Om antwoord te geven op je vraag: wij halen crematiedieren op bij de dierenarts, en brengen die meestal dezelfde avond nog naar het crematorium.
Rieneke1
11 jaar geleden
Dat hangt er vanaf. Grote honden worden vaak dezelfde dag nog opgehaald. Bij kleinere dieren wordt gewacht tot het er een aantal zijn. Bij een redelijk grote praktijk, wordt de koeling dan 1x per week geleegd ofzo. Als het een kleine hond is en jou dierenarts is er in het weekend niet, zou ik maandagochtend meteen aan de telefoon hangen. Dan heb je kans dat je hond er nog is en kan je doorgeven dat je kiest voor het crematorium. Dan komen zij hem ophalen. Eigenlijk had je dierenarts van te voren duidelijk moeten uitleggen wat het verschil is tussen destructie en crematorium.

Toegevoegd na 3 minuten:
Sterkte trouwens, het is al erg genoeg je hond te verliezen en nu zit je ook het hele weekend nog in de zenuwen :(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allereerst wens ik je sterkte met dit verlies.
Hoelang je overleden dier bewaard wordt, hangt af van je dierenarts en van het crematorium waarbij je dierenarts is aangesloten.
Het is nu weekend, dus velen zijn niet bereikbaar. Bij ons gaat het zó: de dierenarts belt het crematorium, dat het dier ophaalt. Is het dier voor crematie bestemd en is er een telefoonnummer bij, dan belt het crematorium eerst voordat het dier gecremeerd wordt. Bij een destructie staan nooit gegevens.
Als je geluk hebt, wordt je dier pas maandag opgehaald. Dan kun je maandagochtend alsnog aan de dierenarts doorgeven dat je voor crematie kiest. Je zou anders de crematoria in de buurt kunnen opbellen, vertellen bij welke dierenarts je hond is ingeslapen, dan kunnen zij kijken of ze daar inderdaad een hond hebben opgehaald. In de regel betekent achterlaten bij de dierenarts: destructie. Als je dat niet wilt, zul je zo snel mogelijk actie moeten ondernemen. Veel succes en nogmaals sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing