Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kun je een een vijver overkappen met bubbeltjesplastic om vissen te beschermen tegen de vorst?

Ik heb een kleine vijver (40 cm diep) met een pomp en fonteintje. Die wil ik deze winter laten draaien om ijsvorming tegen te gaan. Ook zitten er vijf vissen in. De vijver is overdekt met twee lagen bubbeltjesplastic die over elektriciteitsbuis is gelegd. Maar is dit genoeg tegen de vorst en kan het kwaad voor de vissen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Bubbelplastiek niet erg prettig voor de vissen en de giftige dampen zeg maar kunnen niet weg.
ook de frontlijn met pomp zou ik niet gebruiken ookal omdat de vijver eigenlijk niet diep genoeg is voor vissen.
Als je de pomp laat draaien zal het warme water dat beneden zit zich mengen met het koude water boven en daar worden de vissen niet blij van want zoeken het warme water onderin de vijver op dit kan je nu al een beetje zien.
Luchtpompje is dus beter maar niet diep neerzetten anders weer vermenging met koud water.
En gebruik niet een te grote bruissteen omdat de vijver niet erg groot is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de winter zijn de vissen niet meer actief ze eten bijna niet meer en blijven onderin de vijver.
Ik zet er een bruissteentje in als het begint te vriezen en nog nooit problemen gehad.
blijft altijd een deel ijsvrij waar de vogels ook plezier van hebben die kunnen daar drinken.

Andere antwoorden (3)

Twee laagjes "bubbeltjesplastic" is niet genoeg om je vijver vorstvrij te houden, of het moet zo'n kwakkelwinter worden, waarbij de temperaturen niet beneden de -2 of -3 komen. Zelfs bij -3 dag en nacht, zal de plastic niet afdoende zijn.
(Lees meer...)
10 jaar geleden
ijsvrij houden lukt mischien niet helemaal en is mede afhankelijk van de duur van een vorstperiode en de minimumtemperatuur ,is echter ook niet nodig als je de pomp de hele winter laat draaien zal de vijver niet helemaal dichtvriezen zolang we geen 4 weken -20 graden krijgen en blijven de vissen in leven, wel erop letten dat je pomp en leidingen niet dichtvriezen,de leidingen kun je eventueel extra isoleren.
Ik heb jaren ook met de strenge winters dat zo gedaan en nooit problemen gehad.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat het simpelst met een luchtpompje, daardoor blijft er altijd een wak in het ijs op de vijver.
De opstijgende luchtbelletjes brengen warmer water van onder in de vijver naar boven.
De onderkant van de vijver wordt weer verwarmd door de aarde. Een pomp of slangen kunnen ook bevriezen als een deel van het circuit boven water zit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nooit te diep zetten water mag zich niet mengen.
Bubbelplastic is niet een goed idee. De vissen kunnen daardoor doodgaan. Al kunnen de vissen natuurlijk bij een te koude temperatuur ook dood vriezen. Het is misschien een goed idee om met een pomp het water in beweging te zetten zodat het niet de kans krijgt om dicht te vriezen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding