Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik zorgen dat de kattenbak minder stinkt? Ik ververs hem elke dag maar zelfs als die schoon is ruik ik hem erna weer?

Elke dag verschoon ik dus de bak. Als het niet teveel troep is schep ik het eruit. Als dat wel het geval is kieper ik hem gewoon in 1 keer leeg en vul ik hem weer.Maar toch na een tijdje ruik ik hem weer, hoe komt dit en wat kan ik eraan doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is je kat gezond, is de ontlasting normaal? Als je hem vaak blikvoer geeft dan kan dat de oorzaak zijn, let eens op zijn voeding.
Rieneke1
10 jaar geleden
Met blikvoer van goede kwaliteit is niets mis.
Whiskas oid gaan ze wel flink van meuren ja :s
Ivana
10 jaar geleden
Mijn twee logeerkatten eten beide hetzelfde goede voer. De een stinkt een uur in de wind, van de nader ruik je niets. Het zijn beide gecastreerde poezen. Wel is het zo dat degene die stinkt alles bovenop laat liggen en de reukloze schoffelt alles onder. Maar dan nog, de een stinkt, de ander niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ander grind nemen. Dat kan heel erg schelen.
Rieneke1
10 jaar geleden
De stinkerd heeft misschien baat bij probiotica Ivana.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana dat komt omdat he gecastreerde katers zijn :))
Rieneke1
10 jaar geleden
Joan, ook bij poezen is het castreren.
Gesteriliseerde poezen zouden nog krols worden bijv. daar zit je niet op te wachten, en poes al helemaal niet :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt Rieneke, inderdaad nooit te oud om te leren.
. http://www.dierenartsenpraktijkronner.nl/ziekten/kat/castratie_sterilisatie_kat.html
Ivana
10 jaar geleden
Ik zal het eens geven als ze weer hier is Rieneke, hoop dat het helpt.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (8)

Als je de bak leeg maakt daarna de bak met bleek goed schoonmaken.
(Lees meer...)
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bleek is slecht voor het milieu, daarbij trekt de geur aan voor een kat, dus gaat ze weer plassen.
ronron1212
10 jaar geleden
Ja dat zal steeds gebeuren ook zonder bleek. Plassen en poepen moeten ze toch. Bleek haalt wel de geur weg en dood de bacteriën die gaan stinken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
klopt, de kattenbak schoonmaken met bleek is niet erg, want daar moeten ze juist plassen. Een hoek in de kamer schoonmaken met bleek moet je niet doen, dan wil de kat daar graag plassen. Verder heeft rebe gelijk: bleek zo min mogelijk gebruiken: in de toiletpot bijvoorbeeld doodt het de goede bacteriën die de poep juist afbreken
Naast het schoonmaken van de bak (kan ook met Ajax of zo, ruikt in ieder geval beter dan bleek) ook regelmatig het filter vervangen helpt.
(Lees meer...)
10 jaar geleden
Je zou eens een andere kattenbakvulling kunnen proberen. Er zijn ook houtkorrels, waarbij de houtgeur neutraliseert. De beste zijn in het algemeen de klontvormende kattenbakvullingen, waardoor je niet steeds alles weg hoeft te gooien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja, grit, heel zuinig in gebruik. Plus+
Het voer wat je geeft bepaalt voor een groot deel de hoeveelheid ontlasting, en de mate waarin die stinkt.

Voer van goede kwaliteit zit niet vol met overbodige vulmiddelen (granen oa) en wordt door de kat veel beter verteerd. Het resultaat zijn keurige kleine drolletjes die niet overmatig stinken.

Gebruik verder klontvormend grit, dat is makkelijker scheppen.
Laat je niet verleiden tot het gebruik van geparfumeerd grit, een ware hel voor de gevoelige kattenneus.
(Lees meer...)
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klontvormend grit, groot en klein korrelig. Plus +
Onze kattenbakvulling ruikt naar lavendel, vindt hij lekker. :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist niet die goedkope rotzooi geven, dan heb je minder poep en minder stank. +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus +
Sinds ik het klont vormende gebruik, alweer jaren, prettiger, makkelijker, minder luchtjes.
Bedoel je misschien de ammoniaklucht van de urine? In dat geval kan een sopje van groene Biotex goed helpen, dit schijnt bepaalde enzymen te bevatten die die lucht kunnen afbreken.
Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Citronella werkt heel goed! Gewoon regelmatig de bak leegmaken en een tijdje laten inweken met citronella (verdund of onverdund).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik haal zowiezo de ontlasting tussen door ook weg. En dan spuit ik op die plek luchtverfrisser (lavendel) op die plek. Schoonmaken met allesreiniger. Schone korrels (een flinke laag), daar overheen lavendel spuiten. Niet te veel. Even schudden en je bak ruikt lekker fris. Niet alle katten vinden dit fijn. Die van mij zijn het gewend vanaf kitten en maken er een sport van wie het eerste in de bak is. Ik heb 2 katten en door deze tactiek, maar 1 kattenbak nodig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
koop op tijd een nieuwe katten bak --- is ie van plastiek --- als er velletjes plastiek loskomen --- is ie foetsie --- koop een nieuwe
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding