Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het normaal gedrag voor kippen om overdag af en toen in het nachthok te gaan zitten of is er dan iets aan de hand?

Het gaat om een trio nog redelijk jonge kippen (ca half jaar oud) die nog geen eieren leggen.
Worden gehouden in een stadstuin in een hok met binnen hok en ren.

Ik kan me niet herinneren dat ze de eerste weken dit gedrag vertoonden maar de laatste dagen doen ze overdag regelmatig een "middagdutje" of zoiets.

Is dit normaal gedrag of kan er iets aan de hand zijn, of vinden ze het mogelijk te koud om de hele dag buiten te zijn.

De ren is zo overdekt dat er voldoende plek is om ook bij regen buiten droog te zitten/lopen.

11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dat is normaal zeker met het weer wat we hebben gehad harde wind en regen.
Tegen kou kunnen ze goed maar tocht daar worden ze niet vrolijk van.
Zeker nu de winter komt is het verstandig om een laag sto in het nachthok te doen isoleert en makkelijk schoon te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Indien het nachthok goed is gemaakt, vinden de meeste kippen het best wel fijn, om zo nu en dan een poosje overdag in het nachthok te vertoeven.
Ook bij goed weer en zelfs in de zomer, zie je dat geregeld gebeuren.
Wel houden de kippen van beschutting in de winter.
Wat ik zelf doe als het echt koud wordt, dan doe ik het schuifje dicht en hou ze met vorst/ kou gewoon binnen.
Voordien gooi ik een dikke laag blad in het nachthok, hierin zitten de kippen de hele dag in te scharrelen, en de dikke laag blad ( 30 tot 40 cm. dik ) gaat in de winter broeien, dus geeft warmte af.
Met een beetje mazzel blijven de kippen dan ook nog eieren leggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing