Hoe weet je dat de tijd is gekomen dat je een hond moet in laten slapen?
Onze hond wordt over 4 maanden 18 jaar. Zij is doof, staat vaak gedesoriënteerd , heeft regelmatig een stijve achterpoot en staat de laatste tijd wel erg vaak met een rare rug (bol), net of er iets met haar rug of heupen is. Ook ziet de vacht er niet geweldig meer uit. Zij eet tegenwoordig heel schrokkerig en gunt onze kat van bijna 20 niets meer. Haar ontlasting is wel normaal, maar ze plast nu telkens in huis en doet haar ontlasting ook al bij ons op het terras ipv in de struiken. Het lijkt dat haar gedrag verandert. Ze wil niet meer op schoot en is erg mager, ondanks dat ze wel eet en ook nog tanden/kiezen heeft. Ik hoop telkens haar dood in de mand te vinden, maar ik ben bang dat wij de keus voor haar moeten maken, alleen weet ik niet wanneer. Ik baal wel dat zij nu in huis plast, maar ik ben ook nog gek op haar. Wie kan mij adviseren?
Door pijnstilling en andere medicatie kan je het einde nog even uitstellen, maar niet tot in het oneindige.
We hopen allemaal dat onze dieren rustig in hun slaap overlijden, maar helaas gebeurt dit maar zelden, ga er dan ook niet vanuit dat dit gaat gebeuren.
Je zal dus als liefhebbend baasje de verantwoordelijkheid moeten nemen.
Je hebt daarbij de keus: ga je tot het gaatje, wacht je tot het echt niet meer gaat, of zorg je ervoor dat je dit onvermijdelijke moment voor bent?
Echte liefde is denk ik kiezen voor het laatste.
Excuus als ik wellicht wat cru overkom, ik spreek uit liefde voor het dier, en weet maar al te goed hoe vreselijk zwaar en moeilijk dit besluit kan zijn.
Ik wens je wijsheid en sterkte.
Zij mankeert het nodige, eet niet meer normaal, valt af en haar gedrag is veranderd. Dit zijn toch aanwijzingen voor je, waar wacht je nog op?
Bij oudere dieren is het zeer verstandig om één keer per jaar minstens naar de dierenarts te gaan, laat staan als ze ziek zijn. Iedere verandering kan wijzen op pijn op een medisch probleem. Hoeft niet kan ook ‘gewoon’ de leeftijd zijn… maar waarom daarop gokken? Als jij ziek bent, zal je ook naar de dokter moeten voor een oplossing, medicijnen of iets anders, toch? Nou zijn wij hier op GV geen dierenarts, maar wel een dierenliefhebber en dus krijg je hier advies… dat betekent dat je véél verschillende meningen hoort en daar het voor jou goede uit moet vissen… Nog een ding, je bent gek op haar… ben je zo gek op haar om haar nu misschien pijn te laten lijden voordat ze op natuurlijke wijze zal overlijden? in haar slaap hoop je, ja dat is lekker makkelijk, ik klink nu misschien hard en onaardig :-)) maar dat is om je even wakker te schudden, want het gaat om JE HOND die duidelijk OUD is, dat weet je, maar wel waarschijnlijk ook ZIEK is en daarvoor moet je ECHT naar de DIERENARTS met SPOED, iedere dag pijn [bolle rug] en schrokkerig eten, gedesoriënteerd en in huis plassen [beetje dementerend?]. Laat je de hond waar je zo van houdt eigenlijk wel uit? dat vertel je niet [poepen op het terras i.p.v. onder de struiken?]. Ook een oude[re] hond wil nog een klein stukje wandelen… Nu je vraag. "Hoe weet je dat de tijd is gekomen dat je een hond moet in laten slapen?" Daar kan ik op antwoorden NIET ~ daar groei je naar toe, je voelt ‘t en verwacht ‘t en hoopt dat het nog even duurt… maar als je geliefde dier ziek is dan ga je naar de dierenarts, deze geeft een vakkundig oordeel en laat het aan jou over of het moment nu is. Ik heb ooit zo iets mee gemaakt en letterlijk gevraagd "of de dierenarts vond dat het beter voor mijn dier was om een spuitje te krijgen?" Het antwoord was : Ja. Advies : niet langer wachten, maar naar de dierenarts gaan, doen uit liefde voor je hond! Ik hoop dat je de voor de hond juiste beslissing neemt en wens je daar wijsheid en sterkte mee!"
Gun hem alle mogelijkheden voordat je aan een spuit denkt!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.