Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer moet je de tl verlichting in aquarium vervangen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je ook misschien welke vissen erin zitten tetra weet ik maar de andere kom ik niet achter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
die met die zwarte stip opzij dachten ze hier op GV aan barbus odessa. Die zag ik laatst bij de aquariumwinkel, en toen ik de naam las dacht ik: eens goed kijken of ze op de foto van mhofman lijken. Maar ik was niet 100% zeker. Zelf dacht ik eerst aan fantoomzalmpjes, die heb ik zelf ook gehad. Maar ik kan me niet herinneren dat die ook dat roze hadden. Fantoomzalmpjes kan je herkennen aan een hoge rugvin, een beetje hanekam idee, rond naar achteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijken er wel op fantoom maar andere kleur.
foto's verandert misschien beter te zien wat het is.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Men zegt, dat na een jaar deze moeten worden vervangen. Dan doet de verlichting het nog wel, maar de straling die nodig zijn bij de lampen is dan weg of te weinig voor plantengroei. Planten beginnen dan minder goed te groeien, het is tijd voor vervanging. Voor enkel vissen voldoet de lampen dan nog wel. Naar mijn eigen mening kunnen ze makkelijk nog wel wat langer mee. Je moet gewoon goed op de plantengroei letten.

Het gaat vooral om de kleuren, rood en blauw in combinatie waar planten door groeien. Blauw is voor de breedte van het blad, rood voor hoogte. http://www.visaquarium.nl/a/verlichting/aquarium-verlichting
Maar blauw licht bevorderd ook weer algen. De combinatie waar rood meer heerst dan blauw is dus beter tegen ongewenste algengroei.

TL buizen voor aquarium zijn tamelijk duur in aanschaf. Dit komt door de kleuren en stralingen die in de buizen zijn verwerk. Aquarianen hebben zelf ondervonden dat de Philips TL-D 830 en 860 buizen vrijwel hetzelfde resultaat geven als speciale aquariumlampen. De Philips TL buizen zijn echter spot goedkoop in verhouding met de speciaal ontwikkelde aquarium TL buizen.

Je vroeg ook wel ander aquarium visje er in je bak zit. Het andere visje wat je in je bak hebt zitten is tevens een tetra. Er zijn veel verschillende soorten tetras. De meest bekende is de neon-tetra. Het andere aquariumvisje in je bak is de Pristella tetra. Deze zijn over het algemeen een stuk sterker dan de neon-tetra, maar zijn allebij mooie vissen die je hebt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed kijken, het zijn kardinaaltetras en geen neontetras.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok is een kardinaal tetra maar die andere ook tetra soort maar deze heeft blauwe vinnen en topje van de staart bij de zwarte vlek komt geel heb ze nog niet zo lang en lijkt wel of de zijkant roze word ook stukje van de staart.
nieuwe soort misschien.?
In elk geval bedankt voor het meedenken !!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank jullie voor de antwoorden.

Andere antwoorden (2)

Als de uiteinden donker worden, dan zijn ze versleten.
(Lees meer...)
Z512099
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
TL buizen verliezen langzaam maar zeker hun afgegeven lichtsterkte.
één keer per jaar vervangen is minimaal, ook als de uiteinden nog niet zwart worden.
Voldoende tl licht is mede bepalend voor het bio-evenwicht wat we graag in ons aquarium hebben.
Normaal gezien jaarlijks. Als je meer dan 2 tl-lampen hebt wordt dat natuurlijk een kostelijke zaak en is 2-jaarlijks ook goed (zeker bij de nieuwere tl-lampen). Vervang ze echter nooit allemaal tegelijk! Laat er telkens een half jaar tussen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom niet tegelijk vervangen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan neemt de lichtintensiteit plots heel erg toe en moet heel het evenwicht er zich weer aan aanpassen. Als je slechts 1 lamp vervangt is dat verschil kleiner.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb er 2 tl inzitten.
De ene is roze zeg maar de andere geel wit zeg maar.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: