Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe houd ik mijn schildpad levend? en welke vissen kunnen erbij?

ik krijg bijna zeker een schildpad. Ik ga hem overnemen van mensen. het is een geelwang schildpadje in een bak van 1 m lang. en ik gok dat de schildpad nog geen 18 cm is met pootjes en hoofdje. er zit een goedwerkend filter in. een eiland, grind, en wat grote schelpen. mijn vraag is hoe houd ik deze schildpad levend en heb ik er veel plezier van. ik wil er ook vissen bij welke kunnen daarbij?

Toegevoegd na 1 uur:
vergeten.. er zit een warmtelamp bij en een verwarming :)

Toegevoegd na 2 dagen:
Vandaag de schildpad opgehaald. ze gaven hem gedroogde kreeftjes, gammarus.
Welke visjes kunnen erbij?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

De geelwangschildpad behoort tot de moerasschildpadden, zorg voor warm water en een uv-lamp waaronder hij kan zonnen op zijn eilandje. Hij eet vlees, vis en gevogelte, als hij ouder wordt gaat hij meer groenvoer eten. Een schildpad is een zware watervervuiler, met een goede filter lukt dat misschien om wat vis bij te zetten, misschien beginnen met wat Guppy's...
(Lees meer...)
Z512099
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
guppy's planten zich een beetje te snel voort ik heb al meerdere aquaria gehad dus heb wel verstand ervan.. schildpadden nog niet
Z512099
11 jaar geleden
Je kan mannetjes-guppy's nemen, ik noemde die omdat ze niet duur zijn en je wou zo graag vissen erbij hebben. Klinkt misschien wreed, maar de schildpad (heb je al een naam bedacht, noem er eens één?), kan er dan wat achter jagen, met wat schuilgelegenheid voor de visjes moet dat toch lukken en het is toch een meterbak ! Zo blijft iedereen in conditie.
Let op, heb ook gehoord dat ze flink kunnen bijten (de schildpadden).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Warm water? Waarom?
Warm water is gevaarlijk voor schildpadden, zeker als de luchttemperatuur erboven (verdamping) lager is.
Een goed advies is dat een aanstaande waterschildpaddenhouder op internet eerst flink gaat lezen over de huisvesting en voeding, en zich niet laat leiden door een enkele ervaring. Deze tips kostten de afgelopen decennia vele duizenden waterschildpadden het leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar heb je gelijk in ik heb laatst baby plaatjes gekregen. die wil ik er misschien inplaatsen.
Ik heb er wel een warmwaterverwarming in...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje wel voor deze informatie.
Hiermee moet het lukken!

Andere antwoorden (4)

Zit er een filter IN de bak of is het een extern filter? Een intern filter gaat de bak waarschijnlijk niet schoon houden en is binnen de kortste keren verstopt. Ik mis ook de verwarming en lampen, het water mag nooit kouder zijn als 18 graden, schilpadden houden op land van uv licht.

Een vis word denk ik vrij snel opgegeten door de schildpad.

Uitgebreidere info zie bron
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er kunnen geen vissen bij, die worden opgegeten. Net als waterslakken trouwens. Als je er wat bij wil kun je er een andere schildpad bij nemen.

Verder moet je inderdaad de temperatuur van het water goed in de gaten houden. Boven het eiland een warmtelamp hangen zodat het temperatuurverschil met het water niet te groot is. Schildpadden houden van zonnen!

Zorg dat de bak niet op de tocht staat. Schildpadden zijn gevoelig voor longontsteking.

Als voer kun je een hoofdvoer (gedroogde rivierkreeftjes bijvoorbeeld) bij de dierenwinkel kopen. Daarnaast kun je ze af en toe wat 'van je bord' voeren (groenten en vlees). Iedere schildpad heeft weer andere voorkeuren, net als mensen eigenlijk. Mijn schildpad is gek op sla. Avocado en chocolade mogen ze niet hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vissen erbij zelf niet met guppen beginnen ze vervuilen het water te veel dat overleeft zelf een gup niet.
En je kan de mensen waar je het van krijgt vragen als je het ophaalt wat voor voer zij hebben gegeven en dat voeren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf ook een geelwang gehad uit een tropische winkel. Die at inderdaad wel gedroogd voer, maar dat werd grotendeels aangevuld door kattenvoer uit blik. Ook meelwormen vond hij geweldig. Daar mogen ze er alleen niet te veel van. Maximaal 3 per dag.

Schildpadden zijn ook viseters dus wordt er geadviseerd er geen vissen bij te houden. Bijgaand een link naar een bijsluiter voor het houden van schildpadden.

http://www.debbysdiervoeders.nl/app/webroot/img/UserFiles/file/Geelwangschildpad.pdf

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je er perse vissen bij wil(de) hebben, was het misschien verstandiger om eerst onderzoek te doen naar de verzorging en huisvesting om te kijken of dit dier wel aansluit bij je wensen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: