Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is een hond zoveel afhankelijker van je dan een kat?

Meestal toch dan? Of zie ik iets verkeerd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

honden zijn groepsdieren, die in een roedel leven en samenwerken bij het jagen.
voor katten ligt dat heel anders.
katten leven soms alleen, soms in een kolonie.
dat is afhankelijk van de sexe en leeftijd van de kat, en van het voedselaanbod.
katten kiezen er dus voor om al dan niet samen te leven met andere katten.
jagen doen ze altijd solitair.
logisch dus dat een hond afhankelijker is, voor hem is het groepsverband van veel groter belang.
ook speelt mee dat honden een bepaalde rangorde in de groep hebben, in tegenstelling tot katten.
een hond zal graag opkijken tegen een leider, een kat zegt het hele begrip "leider" niets.
(Lees meer...)
Rieneke1
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Omdat een hond een roedeldier is, dat net zoals mensen van nature in een groep leeft. Een kat is een solitaire jager.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je ziet het zoals je het zelf beleeft. Natuurlijk laat een hond zich makkelijk leiden en instrueren en is ook zichtbaar trouwer/afhanlekijker, maar een kat/poes heeft weer andere eigenschappen.......
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Honden zijn groepsdieren, en stammen af van de wolf. Honden hebben dus, net als honden, een natuurlijke 'rangorde'. Eén hond is altijd de baas en geeft de rest de leiding. Geeft de hond geen leiding, dan heeft hij leiding nodig. In de meeste gevallen is het baasje de leider van de hond.

Katachtigen, zoals ook de Puma en de Lynx, leven op zichzelf en zorgen voor zichzelf. Ze krijgen geen leiding en geven dit ook niet. Om die reden zijn ze niet zo afhankelijk als hondachtigen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hond is het meest gedomesticeerde dier. De mens had de hond nodig als waakdier, maar vooral om zijn goede reuk. Hij leeft al duizenden jaren zo dicht bij de mens dat hij zich heeft aangepast aan het leven rondom de mens.

Ik zag laatste een filmpje waarin straathonden in Rusland de metro pakken en in een andere wijk uitstappen om daar eten te zoeken. Vervolgens pakken ze de metro weer om naar hun territorium terug te keren. Geweldig intelligent!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zijn het alletwee wel, maar een hond toont het wat directer en als de hond slaapt, dan kruipt de kat ongemerkt bij je op schoot.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mmmm zo leuk he ed? er is zo juist een kat op mijn toetsenbord geklommen hiii. En is onderweg naar mijn schoot. Ik zit nu tegen een staart en een kont aan te kijken hhhaaa.lol
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het over de duivel hebt.........................
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja trapte hem bijna op zijn staart ,ze is inmidels weer weg miauuw
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha, heel herkenbaar.
Mijn kat is super aanhankelijk. Als er een dag niemand thuis is geweest dan kijkt die je de avond erna niet aan omdat ie boos is!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast dat een hond een groepsdier is (de belangrijkste reden denk ik, maar die is al vaker genoemd, dus ga ik niet verder toelichten) heeft het ook vaak met praktische zaken te maken: een kattenluikje in je deur is niet zo'n probleem, een hondenluikje waardoor de hond zelf naar buiten en binnen kan laat natuurlijk ook inbrekers naar binnen; een kattenbak in huis past altijd wel, een 'hondenbak' waarin de hond zijn behoefte zou moeten doen, zou enorm groot zijn. Het ligt natuurlijk aan wat voor hond, sommige van die kleine hondjes zouden deze dingen in principe wel voor moeten kunnen.
Daarnaast hebben honden heel veel behoefte aan beweging, dus is uitlaten niet alleen nodig voor het plassen en poepen, maar ook voor hun conditie. Hoe dat bij katten zit weet ik eigenlijk niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ivana
14 jaar geleden
Het is voor een hond tegennatuurlijk om zijn territorium te bevuilen. Dus is een hondenbak in huis voor een hond een wanhoop. Er zijn mensen die met kleine honden deze oplossing hebben bedacht. Die weten echter weinig van het gedrag en de behoefte van honden af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Katten willen ook hun energie kwijt ,ze rennen soms zo druk over de trapen in hier huis. Ala tom en jerry hiih
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Ivana: ah, dat wist ik niet, interessant!
@Josephina: dat ze energie kwijt moeten, wist ik inderdaad ook :) Ik doelde er meer op dat het bij honden nodig is om ze daarbij te gaan helpen, dat ze gestressed worden als ze niet veel kunnen lopen en rennen, dat ze alleen in de tuin laten in hun eentje niet genoeg is. En uiteraard hebben katten ook de behoefte om te bewegen, ik bedoelde meer dat ik niet weet of voor katten het wel genoeg is om zelf door huis of tuin rond te sprinten, of dat zij eigenlijk ook hulp nodig hebben.
Die van ons was overigens nooit erg druk in huis, meewandelen als ik de hond uitliet, deed ze dan weer wel :)
Rieneke1
14 jaar geleden
katten die vrij naar buiten kunnen, kunnen daar hun jachtlust uitleven.
binnenkatten daarentegen moet je stimuleren door veel met ze te spelen, wil je niet met een gefrustreerde en gestresste kat komen te zitten.
als leuk extraatje verstevig je zo ook de band met je dier.
Fokprobleem. Dat ligt aan de mens. Honden zijn gefokt als gezelschapdier en de meeste zijn zo langzamerhand zo gedegenereerd dat het nauwelijks nog dieren zijn. Er zijn rassen die niet zonder jasje naar buiten kunnen. Er zijn zelfs zonnebrillen voor honden te koop.
Er zijn ook nog wel honden die zich in barre omstandigheden heel goed weten te redden, gelukkig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding