Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom eet mijn kat alles?

Mijn kat is op dit moment anderhalf jaar oud. Hij krijgt 2 maal per dag natte voer en in de middag droge voer. Het probleem is hij wilt altijd meer eten en lust ook alles, echt alles. Hij hoeft maar een plastic tas te zien en begint er al op te kauwen en als het hem lukt een stuk eraf te bijten, probeert hij het ook te slikken. Naast tassen is hij ook gek op (verjaardags)linten en rietjes van pakjes drinken, ballonnen en als hij het stiekem heeft geslikt begint het overgeven al. Voor de rest een hele lieve kat en erg tevreden mee. Ik vroeg mij dus af kan ik hier iets aan doen of moet ik gewoon goed opletten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jonge katten eten echt van alles en meestal houdt dit op als ze een stuk ouder zijn. Welk merk voer geef je?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afwisselend. Whiskas, Felix, AH merk, Kitekat, kortom hij vindt alles geweldig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is niet echt goed voer en misschien dat het daarom ook niet lekker vult. Het beste kun je kiezen voor een granenvrije brok waar voldoende vleespercentage in zit of dat je een premiumvoer neemt zoals van Hill's,maar persoonlijk vind ik een granenvrije brok beter.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Drie keer per dag eten is verre van ideaal voor een kat.
Na 3 uur is de maag leeg, en heeft de kat weer honger.
Katten eten van nature 15 tot 20 maaltijden, verspreid over de dag.
Jouw kat is dus slechts 9 van de 24 uur verzadigd.
Waarom niet gewoon brokjes voor hem laten staan, zodat hij kan eten als hij honger heeft?
Mocht hij erg gaan schrokken in eerste instantie, dan kan je bijvoorbeeld een aantal knikkers door de brokjes mengen.
Beter nog, ook voor katten die niet schrokken, is het voer te verstoppen en in voerpuzzels aan te bieden.
Deze puzzels kan je kopen, maar ook zelf maken van wc-rollen, wasbollen enz.
Succes!
(Lees meer...)
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan doe ik het goed,mijn kat heeft de hele dag harde brokjes staan en daar eet hij verspreid over de dag telkens wat van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zal deze kat de knikkers niet proberen op te eten? overigens een plus voor je antwoord. klopt helemaal
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus!
Rieneke1
11 jaar geleden
Dank plussers! Pokemon, ik heb er nog nooit van gehoord dat een kat z'n tanden in een knikker zette, maar als je het een eng idee vindt, kan je natuurlijk ook stuiters nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ook niet, maar deze kat lust "alles"
moet er niet aan denken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hey Rieneke toen ik zei ik geef hem in de middag droog voer bedoelde ik ook dat hij droog voer voor de hele dag beschikbaar heeft en de volgende dag krijgt hij weer verse droog voer in de middag rond 12-1 uur. Soms krijgt hij ook snacks. Hij krijgt sowieso niet weinig eten want hij weegt tussen de 5-6 kg.
(Ik heb hem een aantal keren 2 zakjes eten gegeven omdat hij mij steeds naar zijn voerbakje bracht maar toen gaf hij over dus dat betekent dat hij gewoon door blijft eten terwijl hij vol zit).
Rieneke1
11 jaar geleden
Ah, dat was niet duidelijk. Je hebt dus eigenlijk 2 problemen: de kat heeft neiging zich te overeten, en hij heeft Pica. Wat betreft het vele eten: begin om hem voer van betere kwaliteit te geven, wat beter vult en verzadigd. Dat lijkt duurder, maar omdat ze er minder van nodig hebben, valt dat wel mee in de praktijk.
Geef liever geen supermarktvoer meer, maar ga naar de dierenspeciaalzaak.
Als brok is Iams of Hill's geschikt, en als natvoer almo nature, animonda of een ander graanvrij natvoer. Bedenk ook dat katten geneigd zijn veel te veel te eten als ze chronische stress hebben door verveling.
Speel regelmatig met het beestje, en overweeg ook de brokjes in een voerpuzzel aan te bieden.
Niets is zo saai als een klaarstaand bakje brokjes. Wat betreft de pica (het willen eten van, of kauwen op oneetbare zaken), daar is nog niet veel over bekend.
Tekort aan bepaalde voedingsstoffen of een darmprobleem kan een medische oorzaak zijn.
Ook stress wordt genoemd, evenals veel te jong spenen.
Verder zie je het vaker bij oosterse rassen. installeer eens een feliway verdamper, of zet de kat eens een tijdje op de Zylkene om stress tegen te gaan.
Succes!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding