Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Knaagdier in het woordenboek?

voor zover ik weet is het konijn geen knaagdier. Maar waarom zie ik in veel woordenboeken dan "knaagdier" bij de betekenis staan?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Omdat woordenboekenschrijvers misschien geen biologie in hun pakket hadden, maar talen?
Een konijn is natuurlijk een haasachtige.

Toegevoegd na 21 minuten:
De haasachtigen verschillen voornamelijk van de knaagdieren door de twee aan weerskanten achter elkaar staande snijtanden, de voorste groot, breed, en beitelvormig met aan de voorzijde een lengtegroef. Deze ontbreekt bij de knaagdieren, evenals de tweede, kleinere en smallere "stifttand" met op doorsnede een vrijwel vierkante vorm. Knaagdieren bewegen ook hun onderkaak alleen van achter naar voren, terwijl haasachtigen hun voer malen door rondjes te draaien met hun kaken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ach, haasachtigen zijn nauw verwant aan knaagdieren en konijnen knagen als een gek... zou me er niet druk om maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij mijn weten is een konijn gewoon een knaagdier hoor.
Toch zekerheidshalve even op internet gekeken:

Knaagdieren worden gekenmerkt door hun bijzondere gebit. Zij bezitten vier grote, op beitels gelijkende, snijtanden, twee in de bovenkaak en twee daar tegenover in de onderkaak. Deze tanden hebben aan de voorkant een harde emaille-laag en groeien levenslang door. Doordat de tanden tijdens het knagen over elkaar heen worden bewogen slijten ze af en blijven ze tegelijkertijd scherp.

Beschrijft precies het gebit van mijn twee vroegere huisdiertjes, een konijn en een hamster.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Konijnen zijn eersteklas knagers.
Een konijn van nog geen 5 euro kan met een 5 minuten knagen voor 5-duizend euro schade bezorgen aan je apparatuur.
Heet jouw konijn Nijntje?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Konijnen behoren inderdaad tot de haasachtigen. (waarom knagen ze dan óveral op??)

De haasachtigen verschillen voornamelijk van de knaagdieren door de twee aan weerskanten achter elkaar staande snijtanden, de voorste groot, breed, en beitelvormig met aan de voorzijde een lengtegroef. Deze ontbreekt bij de knaagdieren, evenals de tweede, kleinere en smallere "stifttand" met op doorsnede een vrijwel vierkante vorm. Knaagdieren bewegen ook hun onderkaak alleen van achter naar voren, terwijl haasachtigen hun voer malen door rondjes te draaien met hun kaken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing