Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

grote geluidsoverlast 's nachts door kippen van de buren. Hun op aanspreken helpt niet. Wat zijn de rechten en plichten van beide partijen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Kippen houden is niet verboden in een woonwijk, echter het mag geen overlast geven. Schakel buurtbemiddeling in, dat kan via de gemeente geregeld worden. De kippen moet 's nachts in een afgesloten hok verblijven, dan is de overlast voor jou minder.

Toegevoegd na 6 minuten:
Kom je er met buurtbemiddeling ook niet uit, dan kun je gerechtelijke stappen ondernemen, maar probeer het eerst op de buurvriendelijke manier, dat is prettiger voor je eigen woongenot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg vreemd dat je 's nachts last hebt van de kippen van je buren. Heb jarenlang kippen gehouden en het viel me altijd weer op dat de kippen zodra het donker word met de kipppen op stok gaan en dan slapen. Erg logisch omdat kippen bijna niets zien in het donker. Ze tokken en klokken dan niet en de haan begint pas bij het ochtendgloren zijn kippen wakker te maken,maar zoals gezegd dat is pas in het ochtendgloren en niet 's nachts.
Overlast bestaat alleen als je er overlast van wil hebben, praat eventueel met de buren, mischien zit er een vos, kat of marter die de kippen wat onrustig maakt, en stel je open voor de dieren in je buurt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moet zeggen dat ik geen idee heb hoe de Belgische Dierenbescherming werkt...

Dieren moeten niet alleen eten en drinken krijgen, maar zeker ook een slaapplaats /schuilplek wind- en tochtvrij... en als ze in een "perkje" aan de drukke straatkant leven/ lopen en zonder hok moeten slapen, nee dat kan niet, dat heeft deze wijkagent niet goed, niet goed geïnformeerd is hij.

Waar het op neer komt is dat de kippen NIET DIERVRIENDELIJK worden gehouden... het lijkt wel een medisch experiment: hoe lang overleven de kippen zonder slaap......
Ik raad de gastvrouw/buurvrouw van de studenten aan om hulp te zoeken, niet zozeer bij de politie, die nu al niets wil/kan doen, maar veeleer bij de Belgische Dierenbescherming of een soortelijke stichting.
http://www.blid.be/ of http://dierenbescherming.start.be/

[Uit de BELGISCHE bron:]
Kippen moeten een goed nachthok hebben waar ze voor de regen, wind,… kunnen schuilen. Dat hok kan van spiksplinternieuw hout gemaakt zijn, maar even goed uit sloophout. Zolang het er maar niet binnen regent en het er niet in tocht. Want tocht en vocht zijn een funest voor kipjes. Er moet natuurlijk wel genoeg ventilatie zijn, want anders begint het te stinken en dat is ook de bedoeling niet. Hou er rekening mee dat het hok regelmatig schoongemaakt moet worden en dat het schoon houden gemakkelijk kan verlopen.

Er zijn enkele basis regels die je in acht moet nemen voordat je een hok bouwt of koopt. .....vervolg in de link.....
http://www.dierenwelzijn.be/site/Informatief_Huisvesting_kippen.html

Uiteraard @12FOX heb jij voor je gastvrouw deze vraag gesteld, waarvoor ik je bedank, want dit kippenleven-avontuur is niet goed, wie het om wat voor reden ook begonnen is.
Het is trouwens wel mogelijk, maar dan anders [even snel wat puntjes van aanpak]:
) een nachthok volgens de regels [zie link]
) nooit aan de drukke straatkant [wel in achtertuin]
) nooit continue lichtbron erop gericht, zeker niet als het donker is...deze dieren moeten slapen tot zonsopgang [is een haan in een woonwijk wel toegestaan?]
) wie van deze studenten heeft de supervisie en kan hier op aangesproken worden?

In ieder geval wens ik je gastvrouw succes met haar Belgische Strijd tegen de Studenten + Kipjes, er moet iets veranderen, dat is duidelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing