Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom worden mijn kunstplanten zwart in mijn aquarium?

Ik heb een aquarium met koudwater vissen. ( goudvissen ) ik maak het om de week schoon maar na een dag of 10 worden mijn kunstplanten zwart en komt er ook een groene laag op de ramen. Dit zal wel een algsoort zijn maar welke? Wie weet hoe ik dit het beste op kan lossen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Bijna zeker heb je last van blauwalgen.
Die zijn er in verschillende kleuren, maar de donkere, bijna bruine groene, komt het meeste voor.
Heel vaak zie je kleine kluchtbelletjes zitten op die vieze alg, dat is geen lucht maar giftige gassen.
Er zitten te veel fosfaten in het water, die krijg je door vissen poep, vooral van goudvissen.
Het duurt maanden, voordat het water in een biologisch evenwicht is, maar dan in combinatie met een goede biologische filter.
Pas dan ben je van die algen af.
Maar jij hebt geen filter en ververst je water iedere week, dus kom je nooit van die algen af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doe die kunstplanten weg en neem echte planten in de plaats. Want dat is namelijk de reden dat die kunstplanten zwart worden, dat er geen echte planten aanwezig zijn om het water te zuiveren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het met bovenstaande gedeeltelijk eens. Echte planten dien je te gebruiken. Planten filteren echter het water niet.
Echte planten halen voedsel uit het water, hierdoor krijgen de algen geen kans om te groeien.

Verder raad ik zeker aan om een filter te gebruiken, liefst 1 buiten het aquarium. Er zijn diverse soorten filters, het beste is met meerdere compartimenten. In 1 compartiment zou ik bioballen of keramische buisjes indoen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing