Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is reden van de plotselinge vissensterfte?

Hallo,

Sinds 3 dagen geleden merk ik een plotselinge sterfte van mijn vissen (goudvissen), welgeteld 7 op 3 dagen tijd.

Ze zitten in een vijver die groot genoeg is.

Ik ben ze momenteel aan het verhuizen naar bokalen, wat zeer slecht is...

Ik zou echt niet weten wat de plotselinge sterfte veroorzaakt.

Ik denk niet dat ze nog lang te leven hebben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Goudvissen zijn koudbloedig, net als alle vissen. Ze zijn altijd net zo warm of koud als hun omgeving. Ze kunnen hun temperatuur niet zelf regelen. Als het zwemwater van de vis plotseling warm of koud wordt, kan de vis doodgaan.
Waar veel vissen gevoelig voor zijn is plotseling vuil water. Wanneer de hoeveelheid giftige stoffen heel langzaam oploopt kunnen vissen daar tot op zekere hoogte "aan wennen", maar wanneer de concentratie in korte tijd sterk oploopt zal er vergiftiging optreden. Een mogelijk teken dat daarop kan duiden zijn het donker kleuren van de vissen en versnelde ademhaling.
fremar
11 jaar geleden
Na ongeveer half augustus, stoppen de vijverplanten met groeien.
Vijverwater dat al niet goed meer was, wordt nu plotseling nog slechter, omdat er geen voedsel meer opgenomen wordt door de waterplanten.
Bijna altijd is er dan ook een laagje modder aanwezig op de bodem.
Hierin ontstaan nu giftig moerasgas, wat dodelijk kan zijn voor de vissen.
Bijna altijd is dan de GH waarden veel te laag en de PH veel te hoog.
Hierdoor ontstaan er nog meer giftige afvalstoffen.
Doe je niets, dan sterven al de vissen in deze vijver.
In een vijver met veel goudvissen moet ook een grote filter staan, omdat dit soort vissen heel erg veel vervuilen, moet de pomp voor deze vijver minstens in twee uur de inhoud van de vijver verpompen, liever meer.
De inhoud is ongeveer, lengte x breedte x een half.
Wat nu te doen?
Maak de vijver leeg, bewaar de zuurstofplanten in emmers en haal de meeste modder er uit.
Vul hem opnieuw met kraanwater en gooi de zuurstofplanten weer terug.
laat de vissen weer los in de vijver, ook dat is slecht in nieuw vijverwater, maar een ander keus heb je gewoon niet.
Heb je nu geen tijd om dit uit te voeren, pomp dan de vijver half leeg en vul hem met leidingwater.
Maar dit is een tijdelijk lapmiddel, de vijver moet later toch leeg.

Toegevoegd na 3 uur:
Mogelijk is alleen de GH waarde heel erg laag, door al de regen van de laatste weken. ( even laten testen)

Toegevoegd na 3 uur:
las net bij de reacties, dat er geen filter in de vijver zit, daar zit dus je probleem.
Goudvissen zijn zeer grote vervuilers, die kunnen nooit zonder een filtersysteem in een vijver.
Ieder jaar komt er nu meer vissenpoep in de vijver en ontstaat er o.a. moerasgas, goed zelf te testen als je met een bezemsteel op de bodem port, er komen dan bellen met gas naar boven.
Dus vijver leeg en schoon maken, nieuw water er in ,zuurstof planten en daarna de vissen en hopen dat er nog enkele het overleven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vissen kunnen ook heel slecht tegen schoonmaak middel dus als je vissen bokaal hebt schoongemaakt met schoonmaak middel moet je het heel goed uitspoelen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing