Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet een haan van hetzelfde ras zijn als de kip om bevruchte eieren te krijgen?

Ik wil graag weten of een haan alle soorten kippenrassen kan dekken. Of dat haan en een kip van hetzelfde ras moeten zijn

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Kippen van verschillende rassen liggen genetisch zo dicht bij elkaar dat kruisen geen probleem is. Net als bij bijvoorbeeld paarden, honden en varkens, om er maar een paar te noemen. Er zijn wel andere beperkingen. Een klein haantje met een heel groter hen lukt niet 'om technische redenen'. En een heel grote haan met een klein hennetje levert in principe wel een bevruchting op, maar er is een risico dat de haan de hen dooddrukt tijdens de daad.
(Lees meer...)
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal gelijk plus van mij .
Denk dus een beetje om de grote van de kippen en de haan want er zijn grote verschillen tussen een Sebright die ik heb en een barnevelder .
Dat moet je dus niet doen.

Andere antwoorden (2)

Het is net als met honden; de dieren kennen niet het onderscheid tussen de rassen, dus ze doen het met allemaal.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neem van hetzelfde ras of soort erbij wel zo prettig voor de kippen en de haan.
Kriel bij kriel grote soorten bij grotere soorten.
Je laat je tekkel ook niet dekken door een Deense dog .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag me ook af of als je dat wel doet hoe groot de eieren dan worden.
Heb krieltjes en erg kleine eieren .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
moet er niet aan denken dat een krielkipje reuze eieren moet leggen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee dat overleven ze echt niet!!
Ivana
11 jaar geleden
Die eieren zijn niet hard als ze er uitkomen hoor! Een ei is nog heel zacht en flexibel als hij wordt gelegd. Pas buiten het lijf wordt de schaal hard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O ja het ei is nog zacht maar de maat is al wel bepaald en dat kan zo groot als een paasei zijn of een ei zijn van een barnevelder en dat maakt echt wel uit.
Zeker als het een krielkip is maakt de maat uit.
Vraag me af wat de vragensteller voor kippen heeft?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb er een foto bij gezet van het eerste eitje van mijn kippen met paasei . Zijn nu wel iets groter maar het houd een keer op dan word het te GROOT
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ook als het ei nog zacht is, vult het wel te veel haar buikje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja zo dat moet wel passen !! Ookal is de schaal nog zacht.
De foto is gemaakt van het eerste ei van een kip van mij de eerste leg zeg maar moet de eerste keer er wel door en erg veel lawaai zo iets van potv.
Nu nog steeds gekakel als er een ei is belegt maar er is dus echt een grens.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding