Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom werken de trucjes bij trekkende honden niet?

ik heb een husky van 4 jaar oud, en echt waar jongens dat beest trekt zo hard dat ik gewoon mee gesleurd wordt. mensen vinden het ab normaal. een hond hoort niet zo extreem te trekken. ik heb alles geprobeerd.. stil staan en wachten tot de hond rustig is kan je dus vergeten. op elke forum lees je dat je stil staan moet en dan verder gaan moet als de hond rustig is. nou niet dus de hond wordt ongeduldig en gaat joenken en springen. of onwrikt zich uit de halsband en rent weg. ik heb dit 3 maanden uit geprobeerd. eind effect heft helpt voor geen ene meter. de hond heeft inmiddels 2 leren riemen kapot getrokken. zelfs het leren riem houd het niet en knapt bij het sluitingsslotje af. dat klik ding wat je op de halsband klikt waar de riem aanvast zit breekt door midden. ik heb een stropketting omgedaan. dat interesseert de hond niet. dan heb ik hem naast me fiets gedaan om zijn energie kwijt te kunnen, de km teller stond op 61 km/h tot hij in eens afwijkte naar rechts omdat die een andere hond zag en ik vol op me gezicht ben gegaan. dat doe ik dus ook niet meer. mensen zeggen dat ik een pinnen halsband moet kopen. is dat wel zo'n goed idee? want hier verkopen ze het niet, wat kan ik nu nog doen om het trekken af te leren. want kort houden en proberen hem naast je been te laten lopen is hij me te sterk voor. nadat hij alles gedaan heeft loopt die iets rustiger maar tot die tijd sleurt die hond mij de struiken mee in. ik begin het langzaam zat te worden, is niet meer leuk zo.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Een sledehond is iets anders dan een gewone hond en ook niet met gewone honden te vergelijken. Waarschijnlijk heb je er een getroffen die alle optimale genen heeft meegekregen van zijn sledehondenvoorouders.
Ik ken wel sledehonden die in het gareel te houden zijn en redelijk rustig meelopen, maar dat is niet standaard.

Ik geef je hier de link naar de sledehondenclub Nederland. Je kunt met je vraag bij hen terecht en ze zullen je tips aan de hand doen om je hond te kunnen hanteren. Misschien moet je dan wel aan sledehondensport gaan doen. Wij kunnen je hier niet verder helpen, ik zou de hond eerst in de hand moeten hebben, maar zelfs dan...

http://www.ssc-nl.info
Ivana
11 jaar geleden
Een husky is een hond die bezig moet zijn, zijn energie kwijt kunnen. Je zou je inderdaad bij een sledehond vereniging oid aan kunnen melden. Of een cursus "steppen met je hond" kunnen volgen. Over een step heb je meer controle dan op de fiets. Voor de gewone wandelingen kan je een U-lead tuig gebruiken, tot nu toe zijn dit de enige tuigen waar ik van weet dat ze werken bij erg trekkende honden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing