Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is agressie bij een kat naar een ander dier af te leren?

Sinds een paar maanden woon ik in een huis met een tuin. Voorheen kwam de poes alleen op het balkon buiten. Dit ging prima en ze bleef netjes op het balkon. Vanuit het asiel (waar ze vandaan komt) vertelden ze dat ze prima met andere dieren samen kon.
Echter, dit blijkt totaal niet zo te zijn. Ze reageert agressief op ieder ander dier, het formaat maakt hierbij niet uit.
Ook na een lange tijd (een maand) samen met een andere (2 keer zo grote kater) bleef ze hem opwachten en 'slaan' met haar pootje. Dit ook zo bij kittens, honden etc.

Nu mijn vraag; ze vindt het heerlijk om buiten te zijn. Maakt me 's ochtends wakker zodat ik de deur open doe. Echter, na een aantal minuten buiten de tuin hoor ik haar al blazen en tekeer gaan tegen andere dieren. Ze is al eens nat thuis gekomen en met een aantal schrammen. Wat te doen? Haar binnen houden is geen succes, ze miauwt alles bij elkaar.

Vanuit haar vorige baasje hebben we geen enkele informatie gekregen. Er was door gegeven dat ze 'teveel' was. We vermoeden dat ze er mishandeld is, mede door haar kleine postuur en rare reactie op normale geluiden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Agressie kan vele oorzaken hebben, dus het is moeilijk af te leren, zolang je de oorzaak niet weet en niet weg kan nemen.
In ieder geval zou ik een medische oorzaak uit willen sluiten, dus eerst een goede controle door de dierenarts zou de eerste stap moeten zijn.

Is het verder geen optie je tuin af te zetten, zodat ze veilig naar buiten kan?
Vechtende katten lopen (soms groot, al naar gelang waar je woont) risico op FIV, kattenaids.

Een maand is trouwens geen lange kennismakingstijd, zeker niet als de dieren min of meer plompverloren bij elkaar worden gezet.
Beter introduceer je ze rustig en met beleid aan elkaar, een goed begin is het halve werk!
Google eens op introductie kat.
Succes!
Rieneke1
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja dat is af te leren. Je kan het zelf proberen of naar een speciaal iemand. Ik weet niet precies hoe zo iemand heet, sorry.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerst letten op eet,drink, poep en plas gedrag, bijv blaasonsteking kan een poes flink nukkig maken. Dus check up bij dierenarts. Vaak ontbreekt het de dieren aan zelfvertrouwen als ze meppen, ze zijn dus eigenlijk juist heel onzeker en daarom veel aandacht, niet straffen!, afleiding en zorgen dat ze zich op haar gemak voelt. Ook zorgen voor veel lig en terug trek plekjes, liefst ook hoog. Vaak is het stress of een lichamelijke aandoening (kan ook door wonden komen wat abces geworden is bijv), maar sommige dieren hebben het gewoon niet op andere dieren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing