Is agressie bij een kat naar een ander dier af te leren?
Sinds een paar maanden woon ik in een huis met een tuin. Voorheen kwam de poes alleen op het balkon buiten. Dit ging prima en ze bleef netjes op het balkon. Vanuit het asiel (waar ze vandaan komt) vertelden ze dat ze prima met andere dieren samen kon.
Echter, dit blijkt totaal niet zo te zijn. Ze reageert agressief op ieder ander dier, het formaat maakt hierbij niet uit.
Ook na een lange tijd (een maand) samen met een andere (2 keer zo grote kater) bleef ze hem opwachten en 'slaan' met haar pootje. Dit ook zo bij kittens, honden etc.
Nu mijn vraag; ze vindt het heerlijk om buiten te zijn. Maakt me 's ochtends wakker zodat ik de deur open doe. Echter, na een aantal minuten buiten de tuin hoor ik haar al blazen en tekeer gaan tegen andere dieren. Ze is al eens nat thuis gekomen en met een aantal schrammen. Wat te doen? Haar binnen houden is geen succes, ze miauwt alles bij elkaar.
Vanuit haar vorige baasje hebben we geen enkele informatie gekregen. Er was door gegeven dat ze 'teveel' was. We vermoeden dat ze er mishandeld is, mede door haar kleine postuur en rare reactie op normale geluiden.
Komen die zomaar in jouw tuin?
Is de poes erg gestressd?
In dat geval zou ik zeker Zylkene overwegen, het effect is spectaculair.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.