Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

gaat akita inu goed samen met een slechtziende in het gezin?

ik en mijn vriendin (slechtziend / slechthorend) denken er aan om een amerikaanse akita te kopen, maar is dit een goed idee? Ik heb ervaring met dalmatier, american staffort, en mix staffort die vorige week dinsdag gestorven, ze was 13 jaar en een schat van een hond. Nu willen we een hond waarmee we op vakantie naar frankrijk kunnen zonder al die documenten. Door hun intelligentie gaat de akita misschien rekening houden met mij vriendin haar beperkingen?

Toegevoegd na 29 minuten:
een reu of teef aangeraden?
ik denk aan een teef om minder probl met andere honden te hebben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Iedere intelligente hond zal kunnen omgaan met een goede baas. Maakt niet uit of de baas slechtziend of kreupel is. Als je vriendin duidelijk is tegen de hond en net als jijzelf de hondentaal tegen hem spreekt, is er geen enkel bezwaar om een Akita Inu in het gezin op te nemen.

Komt hij als pup in het gezin, voed hem dan op zoals hoort bij een pup van welk ras dan ook, liefdevol en consequent.
Je vriendin hoeft hem alleen maar te roepen om zijn aandacht te krijgen. Een hond hoort toch al naar de baas toe te komen, dus als ze hem slecht ziet is dat geen bezwaar. Wel zal de liefdevolle reactie op onvoorwaardelijke gehoorzaamheid van zeer groot belang zijn.

Het kan zelfs zijn dat de band van haar met de Akita extra stevig wordt door haar beperking. Mensen met een beperking zijn vaak milder en geduldiger en dat kan de opvoeding van de hond ten goede komen.
Het is wel belangrijk dat je al ervaring met honden hebt. Een Akita is een echte persoonlijkheid en een waardevol 'bezit' waar ook vanuit de baas met respect mee om gegaan moet worden.

Toegevoegd na 56 minuten:
Naar aanleiding van je toevoeging:
Ik zou je aanraden te kiezen voor een teef. Daar spelen natuurdriften minder een rol dan bij reuen. Ze voegen zich wat makkelijker.
Ivana
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing