Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet ik mijn overleden parkietje bij de partner leggen om afscheid te laten nemen ?

Mijn lieve parkietje is vandaag plotseling overleden. Hij heeft sinds 2009 samengeleefd met zijn partner. Ze zaten samen in de kooi en mochten dagelijks rondvliegen. Bij de dierenwinkel zag ik eerder tussen de etensbakjes zogenaamde weduwe potjes en bakjes staan. Ik heb veel over vogels gelezen maar nu het moment daar is weet ik niet meer zeker wat ik nu moet doen. Momenteel ligt hij in de oude hamsterkooi op een dekentje vlak naast de kooi waarin zijn maatje zit. Ik vraag me af of het beter is om hem in de kooi bij de partner te zetten zodat de partner afscheid kan nemen. Ik kon er zelf niets over vinden ditmaal.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
18.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jou vraag gaat emotioneel zo ver dat ik er geen raad mee weet. je zal dit -zeker weten- zelf moeten beslissen.
Ivana
11 jaar geleden
De vogel heeft geen probleem met de dood, wel met de gewenning aan de komende eenzaamheid. Bij de dood van een partner kunnen ook parkieten zich weer gewoon hechten aan een nieuw maatje, al zijn parkieten wel kieskeurig en is niet iedere nieuwe vogel een geschikte keus. Dat moet je dus even uitvinden. Wacht er maar niet te lang mee en haal deze vogel maar weg. Wachten dient geen enkel doel.
De dieren waar Invisje in haar antwoord op doelt zijn van een hogere orde, daarbij kan een 'even' wachten wel zinvol zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als ze samen in 1 kooi zaten, en jij kwam er vanmorgen achter dat er eentje dood is, dan heeft de partner dat toch al gemerkt?
Je hebt hem daarna weggehaald.
Verder heeft Ivana gelijk, dat ze wel moeten wennen aan de eenzaamheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wil iedereen bedanken voor de antwoorden en het meedenken. Op het moment dat ik mijn parkietje vond was hij nog niet overleden, ik ben met spoed naar een dierenarts gegaan maar het mocht niet meer baten. Niet lang na terugkomst overleed hij. Vandaar mijn vraag. Gezien hij ziek was en dit pas op het laatste moment liet merken, zoals vogels altijd doen heb ik besloten hem te laten liggen op de plek waar ik hem had neergelegd, vlakbij de kooi en dus niet in de kooi. Deze ochtend heb ik hem weggehaald. Zijn maatje heeft hem zien liggen en ik hoop dat hij het begrijpt en afscheid heeft kunnen nemen. Ik heb nog 2 valkparkietjes die in een andere volière zitten dus zijn maatje is niet compleet eenzaam. Wel geef ik hem meer aandacht maar ook niet teveel en te dichtbij, dit bouw ik langzaam op. Anders levert het meer stress dan goeds op. Voor hem is het natuurlijk ook wennen, normaal bleef ik meer "aan de zijlijn".

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Als ik u was zou ik het gewoon doen, al is het maar voor uw eigen gevoel. Een vogel is er alweer ''snel overheen'', om het maar even cru te zeggen, dat wil dus zeggen dat u er waarschijnlijk verdrietiger om bent dan uw parkiet. Wat ik probeer te zeggen is: als het u het gevoel heeft dat uw parkietje zo afscheid kan nemen van zijn kameraadje, dan moet u het vooral doen. Als zou ik hem er niet al te lang bij laten liggen en er zelf bij blijven, want u wilt natuurlijk niet dat uw levende parkietje aan zijn maatje begint te pikken of wat dan ook. Veel sterkte.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee. Parkieten zijn geen mensen, dus moet je daar ook geen menselijke eigenschappen aan toe kennen.
Het gedrag van de parkiet is monogaam: parkieten kiezen een partner voor het leven.

DUS: Wat je wel moet doen is extra aandacht geven aan de overgebleven vogel.
Mocht u besluiten om slechts één parkiet te nemen, bedenk dan goed dat u veel aandacht aan de vogel moet besteden om het gemis aan een soortgenoot te compenseren. Laat het dier niet te vaak alleen en geef uw parkieten wat speeltjes in de kooi tegen verveling. Eenzaamheid en verveling tasten het welzijn van de vogel ernstig aan en kan het gedrag van de parkiet beïnvloeden. Zo kan de vogel gaan krijsen, apathisch of agressief worden of zichzelf gaan kaalplukken.
http://www.sophia-vereeniging.nl/nl/pages/huisdier-en-welzijn/vogels/gedrag-parkiet.html?gclid=CJjOkqassLgCFRMQtAod4xMAXg
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
momopoyolo, ik ben het met je eens dat je een dier geen menselijke eigenschappen die het niet heeft toe moet kennen, maar verdriet, gemis, stres ets bij verlies van een dierbare kunnen dieren weldegelijk voelen.
Of dit bij parkieten zo is weet ik niet, maar dat weet de vraagsteller nu ook nog steeds niet.
Kun je hier misschien meer over vertellen want bij andere antwoorden door jou gegeven zie ik dat je best eea van dieren weet:)
Ik zou het zelf wel doen. Ik weet niet beter dan dat we vroeger op de boerderij overleden kalfjes, vveulens, etc, bij de moeder legden tot ze er zelf van weg liep. Ook net geboren vee. Dat kon een uurtje duren, dat kon soms zelfs drie dagen duren.

Toen onze poes overleed heb haar niet mee naar huis genomen. Stomweg omdat ik te verdrietig was om er bij stil te staan. Haar broertje is nu, maanden later, gestopt met haar zoeken, maar dat komt omdat we een stapel kittens in huis hebben. Dat een dier zoekt nadat z'n kameraadje overlijdt is niet gek, maar dat het na enkele maanden nog niet over of zelfs maar minder is, is niet goed.

Ik zou het vogeltje dus gewoon in de kooi leggen. Een dag vroeger of later begraven maakt ook niet meer uit...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had hetzelfde gevoel bij mijn kat. Twee zussen, waarvan er eentje doodging (bij de dierenarts). Ik heb toen de overlever meegenomen naar de dierenarts, om afscheid te nemen, maar ze gaf taal nog teken. Het leek wel of ze de dode versie van haar zus niet herkende. Terwijl ze haar wel miste!
Kwaad kan het denk ik niet, maar je doet het meer voor jou dan voor de vogel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding