Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Worden katten vanzelf zindelijk?

Ik denk erover na om voor mijn verjaardag een kat te vragen. Als ik een jonge kat adopteer, wordt hij dan uitzichzelf zindelijk als ik een kattenbak neerzet? Zoniet, hoelang duurt dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (7)

Als je een kitten neemt van 8 weken oud zijn ze vaak al zindelijk. Neem je hem in huis meteen binnen op de kattenbak zetten, misschien slim eerst zonder bovenkant, en dan weet hij meteen zijn plek
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kat wordt vanzelf zindelijk en als er een ongelukje mocht gebeuren dan zet je hem/haar even in de schone kattebak terug.
Zodat hij/zij weet dat daar de plek is om zijn/haar behoefte te doen.
Even een aai over zijn kopje en dan gaat dit ook wel lukken.
11 jaar geleden
Kittens worden normaal gezien vanzelf zindelijk vanaf dat ze 4 à 5 weken oud zijn. Als er dan een kattenbakje in hun buurt staat, dan gaan ze daar automatisch op. Katten zijn normaal erg zindelijk, als ze onzindelijk zijn geeft dat aan dat er iets mis is. Dit kan zowel medisch als gedragsmatig zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Katten zoeken een plek waarin ze kunnen graven om hun behoefte te doen omdat ze het willen bedekken na afloop. In huis zullen ze dus zoeken naar een bak. Voor de zekerheid kun je eventuele grote bloempotten / plantenbakken beschermen door het zand / aarde af te dekken. Dan zoeken ze dus bijna vanzelf de bak op. Voor een goede start kun je ze af en toe even op de bak zetten (ook als ze niet hoeven) zodat ze goed weten dat het daar een goede plek is om te graven en dus poepen/plassen.

Verder is het zo dat je katten de eerste 2 weken in huis moet houden zodat ze goed leren dat dit hun thuis is. Dan lopen ze namelijk niet meer weg. In die tijd hebben ze dus ook geen alternatief voor poepen & piesen en wennen ze dus ook aan de kattenbak.

Let op dat je de kattenbak wel voldoende verschoont want als katten het te vies vinden worden gaan ze elders hun behoefte doen, zoals in de tuin van de buren :-( en dat draai je dan moeilijk terug.

Veel plezier met je katje!
11 jaar geleden
Als katten moeten dan willen ze het wel bedekken dus ze willen er kunnen graven.
Maar als het binnen doen , bijvoorbeeld de bank dan moet je hem buiten zetten of in de kattenbak dan leren ze het wel vanzelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kat wordt niet vanzelf zindelijk, je zult het dier moeten laten zien waar de bakken staan. Het is verstandig om in elk geval in het begin hetzelfde grit te gebruiken als op de plek waar het kitten (of de kat) vandaan komt. Als je het dier dan in de kattenbak zet zal hij vanzelf de link gaan leggen tussen de locatie en het reeds bekende grit.

Het is belangrijk de bakken goed schoon te houden. Enerzijds uit hygiëne oogpunt voor jezelf, anderzijds omdat er genoeg kieskeurige katten zijn die als de bak niet schoon genoeg is, het er langs doen.

Verder zou ik je aanraden om óf een kat van een paar jaar oud te nemen die gewend is om alleen te zijn, óf twee kittens. We vangen gedumpte en moederloze kittens op enzeggen altijd dat één kitten geen kitten is. Kittens willen spelen. Die willen niet de hele dag thuis zitten en geknuffeld worden als de mensen thuis zijn. Ik heb het afgelopen jaar drie mensen getroffen die dat aan den lijve ondervonden hebben. Één stel had verder geen katten en het kitten sloopt het hele huis, één stel met een oude kat (die niet zo goed kon spelen) en een hond die beiden geterroriseerd worden door het kitten en één dame met tig andere volwassen katten, die uiteindelijk maar een tweede kitten genomen heeft omdat het eerste zich verveelde...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kitten word meestal zindelijk gemaakt door de moeder, ze pakt de kittens op en zet ze op de kattenbak. De kittens hebben dan na enige tijd door hoe het moet en gaan dan de kattenbak zelf gebruiken. Als dit de kitten niet is geleerd zet dan gewoon een open kattenbak neer en zet hem er een paar keer op, hij zal het dan ook wel door hebben en er zelf op gaan ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing