Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (7)

Nee hond kent geen heimwee.
Een hond kent wel dat als het baasje weg gaat en het baasje gedraagt zich vreemd oid dat er iets niet in de haak is.

Ceasar milan had hier een aflevering over, helaas kan ik die niet 123 vinden.
Hierin legde hij uit van wat en hoe de hond jou gedrag interpreteert op het moment dat jij de hond ergens achterlaat voor bv een vak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet zeker dat er voorbeelden zijn van honden die heimwee hadden. Denk eens aan honden die in pension komen of bij familieleden van baasjes en plotseling niet meer eten.

Mijn hond blijft op visite bij mijn moeder maar liggen, maar eenmaal thuis rent en speelt hij heel wat af.

Heiwee is niets anders dan verlangen naar een bekende plaats. Een plaats waar je je thuis voelt. Een hond zal dat ook hebben.
11 jaar geleden
Nee, een hond kent geen heimwee. Maar honden zijn wel gewoontedieren. Als er een verandering in hun omgeving komt of ze worden elders geplaatst, kan dat wel een dusdanige verstoring in hun leefpatroon geven, dat ze niet meer eten of apathisch worden.
Bij jonge honden zal dat maar heel kort zichtbaar zijn, maar honden op leeftijd, die niet meer zo flexibel zijn, kunnen daar aan lijden.
Bij heimwee denkt men terug aan wat geweest is en weet men wat men mist. Honden weten niet wat was, omdat ze zich niet iets kunnen inbeelden zonder daar een concreet voorbeeld bij te hebben. Maar de routine die uit hun leven is weggenomen zal hen onrustig maken.
Het is dus geen heimwee dat honden niet laat eten, het is de onduidelijkheid van een nieuw leefpatroon dat dit veroorzaakt. Het is ook niet voor iedere hond eender. Er zijn honden die zich slechts aan één mens hechten en er zijn allemansvrienden, die je overal kunt plaatsen zonder dat ze verstoord raken.
Ivana
11 jaar geleden
Een hond kan depressief zijn, maar het is moeilijk te bepalen of dat als heimwee uitgelegd kan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hierin zullen meningen blijven verschillen en dat is prima. Ik ben ervan overtuigd dat honden (en andere dieren) wel degelijk heimwee kennen en ook een rouwproces bijv doorstaan. Het gaat denk hierin om je eigen mening, onderzoeken wijzen wel gedragsveranderingen op, maar hoe dat komt is nog steeds niet bekend. Ook onze dierenarts heeft hiervan veel voorbeelden in praktijk gezien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja , een hond kan heimwee krijgen als hij wat ouder is en is opgegroeid met andere honden en dan ineens een ander baasje krijgt dan kan hij wel heimwee krijgen. Want dan is ineens alles waar hij mee is opgegroeid ineens verdwenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja natuurlijk!! Bijv. Als je niet met de hele familie bij elkaar bent. Of als hij iemand mist die nog thuis is bijv je opa of je oma.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing