Waarom verhongert mijn kat liever dan dat ze iets eet wat niet haar favoriete voer is?
Mijn lapjeskat van zeventien verhongert liever dan dat ze iets eet wat niet haar favoriete voer is. Ze heeft jarenlang heel dure brokken gegeten tot ze op een dag ineens weigerde die te eten. Eigenlijk weigerde ze toen pertinent alle brokken. Ik moest dus per se natte voeding voor haar kopen, want het enige wat ze at was vleesbeleg, ham en zo. Ondertussen kermde ze toen wel en staarde ze me zo een uur aan. Ze wilde dus dolgraag eten, maar even die brokken eten ho maar. Oké, dacht ik toen, het zal wel met ouderdom te maken hebben en ze zal die harde brokken wel niet zo goed meer aan kunnen. Ik ben toen overgestapt op natvoer.
Nu is het al een aantal keer voorgekomen dat ze ineens weigert een bepaalde soort te eten, die lust ze dan niet blijkbaar. Ook is ze bepaald voer wat ze voorheen heel lekker vond ineens zat en dat weigert ze dan ook compleet te eten. Wat ik zo gek vind aan dit verhaal, is dat ik er bijna van overtuigd ben dat ze zichzelf echt liever zou uithongeren als ik niet slaafs naar de winkel fietste om weer 'lekker' voer voor haar te halen. Ik heb weleens op 's zondags alleen een blik van dit of dat en dan heb ik echt een probleem als ze het net niet lust, of niet meer wil eten. Ze vraagt me duidelijk en opvallend om eten, ze heeft zelfs weleens echt lopen schreeuwen. Toch heb ik niet het idee dat het complete manipulatie van haar is. Als ze de hele dag niet eet omdat ze niet krijgt wat ze wil, gaat dat toch vrij ver.
Sterft ze echt liever een pijnlijke dood?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.