Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan witte stip bij vissen (guppies) vanzelf over gaan?

Een beetje natuurlijke selectie kan geen kwaad in ons kleine aquariumpje waar momenteel nog 1 paartje volwassen en 20 baby-guppen rondzwemmen, maar het zou toch wel leuk zijn al er een paar zouden overleven. We begonnen met 3 volwassen guppen en er zijn twee weken geleden 80 kleintjes geboren, toen brak de witte stip dus uit.

We wonen in Korea en hebben ze hier voor een habbekrats op de markt gekocht en willen geen fortuin aan geneesmiddelen gaan uitgeven (want dat zou hier bestwel eens behoorlijk duur kunnen zijn als we t al zouden vinden).
Kunnen ze er, als ik het aquarium goed schoonhoud, vanzelf bovenop komen of zijn ze allen gedoemd te sterven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee, witte stip is eigenlijk een parasiet, en deze gaat zonder behandeling niet over. Als je het onbehandeld laat is gaan al je vissen dood, maar op een langzame onprettige manier. De parasiet doet veel schade aan je vissen. Je kan dus beter gewoon een geneesmiddel kopen, ook vissen hebben recht op een juiste behandeling.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vanzelf kan het niet overgaan.

Er bestaat echter wel een manier om het te laten overgaan zonder medicijnen en dat is gewoon de temperatuur verhogen tot 31 °C. Na een aantal dagen mag die temperatuur langzaam weer naar beneden gehaald worden. Eventueel enkele malen herhalen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'gewoon'... hahaha... even verzinnen hoe ik da nou weer ga doen zonder verwarmingselement. Maar wel waardevolle informatie, dank je!
(/me zet de waterkoker maar vast aan, lol)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en dan geen kokend water erbij gooien, maar langzaam verhogen.dus eerst mengen en dan bijgieten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, guppen zijn warmwatervissen. Dus normaal zou ik denken dat je al een verwarmingselement hebt. Of is het in Korea warm genoeg? ;) Weet niet of water koken wel zo'n goed idee is. Door de kalkafzetting daalt de hardheid en de waterwaarden zullen dus een behoorlijk verschil geven...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die waterkoker is natuurlijk een grapje. Ik denk dat ze het hier een graadje of 21 hebben in hun aquarium en ze lijken (op de stippen na) er redelijk gelukkig onder. Ze zijn goed actief, planten zich voort, bibberen zo ver ik zie niet. Maar ik zal eens op zoek gaan naar een elementje...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op zo'n 23 à 25 °C vinden ze het fijnst ;)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding