Hoe kan je een nieuwe kanarie bij een andere kanarie doen van hetzelfde geslacht?
Mijn kanarieman die inmiddels ruim 5jaar oud, zit altijd alleen in zijn kooi.
Formaatkooi: 45 x 28 x 63cm. Hij is geringd en gekocht bij een dierenwinkel. (de kweker was verkoper in de dierenwinkel en vertelde dat 2kanaries samen niet zingen). Achteraf gezien natuurlijk heel stom om de kweker te geloven: de kanaries fluiten ook gezellig samen in dierenwinkels waar ze met meerdere zitten.
Ik overweeg een mannetje toe te voegen, nu ik steeds vaker lees dat kanaries sociale dieren zijn.
Ik vermoed dat mijn kanarie heel dominant is: als je al een nieuwe stok in zijn kooi ophangt begint die al te krijsen. Dat kan een tijdje duren. Door dit gedrag durf ik geen nieuwe vogel toe te voegen. Ik ben bang dat het direct vechten wordt. Daarnaast heb ik geen extra vogelkooi. Het is ook niet de bedoeling dat ik straks 2kooien hebt met kanaries.
Ik heb weleens gelezen dat 2mannetjes bij elkaar vechten wordt in bepaalde periodes tot de dood er letterlijk opvolgt. Omdat ik dit natuurlijk niet wil heb ik me er nooit goed in verdiept.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.