Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe krijg je een kat afgeleerd om van planten en bloemen te eten?

Mijn kat eet altijd van planten en bloemen in huis. Gevolg: ik kan ze alleen maar op plekken zetten waar de kat niet kan komen. En dat zijn niet veel plekken. Wat zijn de manieren om hem dit af te leren?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Een plant erneer zetten die ze wel mogen afgrazen(kattengras) en zodra ze aan andere planten knagen,hou je een plantenspuit in de buurt en spuit je ze nat.(vinden ze niet leuk)
hier moet je dus even wat energie in steken, maar dan is het ook duidelijk dat dit niet mag.
vaste plaats voor de katteplant houden zodat dit ook duidelijk voor hun is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

vul een flinke schaal met aarde, en zaai hier gazonzaad in.
een kat heeft van tijd tot tijd groen nodig, als z'n maag geirriteerd is door een haarbal bijvoorbeeld.
je zal dus een alternatief moeten bieden.
Rieneke1
15 jaar geleden
Je kunt ze dat moeilijk afleren omdat ze vaak planten nodig hebben voor hun spijsvertering.
Of je moet ze voer geven waardoor ze die behoefte niet hebben, of je kunt bij de dierenhandel kattengras kopen.
Daar zijn ze meestal gek op en laten je planten dan eerder met rust.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat probleem ken ik met 4 katten. We hebben beide soorten kattengras (eenmalig en gras wat aangroeit) uitgeprobeerd maar beide zijn zo snel kaal en de aangroeisoort duurt te lang met aangroeien. Ik heb het maar geaccepteerd dat ik half aangevreten planten hier heb en altijd blaadjes op de vensterbank.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Na jaren katten gehad te hebben leerden we dat als je een paraplu plant neerzet speciaal voor hun dat ze dan de andere planten met rust laten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gebruik een plantenspuit elke keer als de kat aan de plant of bloem zit. Je zult versteld staan hoe snel de kat het door heeft!
Zorg er wel voor dat de kat genoeg mogelijkheid heeft om op een andere plek aan planten (gras) te kunnen eten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Is te onzorgvuldig gelezen..
Ik ben het dus met ducootje eens!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Andere plantensoorten die katten mogen eten: Zeebragras, slaapkamergeluk en kamerbamboe (op de bamboe reageren niet alle alle katten goed, de eerste twee mogen ze helemaal opvreten).

Let op met planten die sprieterig zijn, deze zijn heel aantrekkelijk. Andere planten zoals hedra's zien er misschien minder aantrekkelijk uit, maar zijn zeer giftig!

Bij mij in de vensterbank staan dus bamboe's en zeebragras. De zeebragras is er in verschillende varianten.

Als de kat niet naar buiten kan is het raadzaam om gras of bovenstaande planten in huis te hebben. Eet de kat uit verveling de planten op, dan zul je daar iets aan moeten doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing