Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het verstandig om een puppy aan te schaffen waarvan je weet dat het een lichte hartruis heeft?

We zijn al enige tijd op zoek naar een geschikte pup en hebben nu de ideale hond gevonden. Bij 2 verschillende fokkers hebben we nu een pup gezien. De ene is kerngezond maar wel heel erg duur (1200 euro) en de andere heeft een lichte hartruis en kost 300 euro. Het beestje kan later ziek worden, maar het kan ook meevallen. Het zijn allebei schatten van pups en lijken ook allebei heel levendig en vrolijk. Ik vind dat ook de 'zieke' pup een goed thuis verdiend en zit nu dus met een dilemma...! Wat zouden jullie doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je kunt het doen maar alleen als je eerst met deze pup naar een dierenarts bent geweest en weet wat het voor ruis is. Een ruis is namelijk een symptoom geen aandoening, je weet dus helemaal niets. Ik heb zelf een hartruis (bij mij is het een gaatje tussen de kamers) en daar heb ik totaal geen last van maar ik werd wel regelmatig gecontroleerd om te kijken of het zo groot was geworden dat ik er aan geopereerd moet worden. Er zijn ook kinderen die dood gaan aan hun hartruis omdat het dan het symptoom van iets veel ergers is of dat ze alleen kunnen leven na een hele grote operatie.

Een hartruis zegt dus helemaal niets zo dus laat je daardoor niet inpakken: controle bij dierenarts of deze pup niet doen. Verder niet zomaar kiezen voor de pup van 1200 hoor, wacht gewoon op een volgend nestjes, of kies een andere rashond.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie ik ga er nog even goed over nadenken. Ik weet dat het inderdaad ook mee kan vallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zegt het zelf regelmatige controle om te kijken dat het gaatje niet groter werd om dan eventueel te opereren. Dat kost massa aan geld bij een dier. Geld dat de meeste mensen niet willen of kunnen ophoesten, waarna het dier dan toch een spuit krijgt.
Dat risico zou niemand mogen nemen, zodat die wanpraktijken in de dierenverkoop uitgeroeid worden. We spreken hier niet alleen over ruis maar ook over andere ziekten ten gevolge van overkweek.
Heb het zelf meegemaakt, met een amerikaanse Dog, die ik als geschenk had gekregen. Dan kan ik u zeggen dat het hartverscheurend is dat je uw vriend na 1 jaar moet begraven ten gevolge van leukemie. De kinderen waren ook ter goeder trouw bij een (over)kweker geweest. Dus spreek mij niet over inpakken.
Deze praktijken moeten met wortel en al uitgeroeid worden.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Nogmaals, dan sluit je maar een verzekering af als je het niet wilt/kunt betalen, als je die €15,- per maand niet kan missen kan je niet met geld om gaan en moet je geen dier nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jumper: bij MIJ werd het regelmatig gecontroleerd, dat hoeft niet bij een dier (mijn ouders zagen mij toch wel wat anders dan een hondje in die tijd). Verder: bij mij was bekend wat de oorzaak was, hier niet. Er zijn ook ruisjes die gewoon over gaan na verloop van tijd. Daarom zeg ik: alleen het hondje nemen als je WEET wat de oorzaak is van het ruisje, daarvoor dus naar de dierenarts en dat is goedkoper dan die 900 euro verschil. Verder zeg ik ook: bij twijfel wachten op een volgend nestje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@heer Voldemoor Ok dan kopen we risico honden, nemen een verzekering en lopen dan van dokter naar dokter. Waar is dan de eerbied tegenover het dier.
Ieder zichzelf respecterende dierenkweker zal ditsoort diern niet op de markt brengen omdat dit niet ten goede komt van de zuiverheid van het ras. Eigenaardig dat er niemand niet spreekt over een eventuele hond uit een dierenasiel. Hier kan je ook rasdieren kopen, die door andere mensen zijn achtergelaten.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
De eerbied tegenover het dier, is dat je hem kans geeft op leven. Dat jij de moeite neemt om dit diertje toch een goed leven te geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo eigenaardig? Jij leest de reacties niet op de vraag blijkbaar want daar heb ik juist een hele discussie over asielhonden (die vaak al verpest zijn, slecht opgevoed en kwijt moeten onder het mom van een allergie). Dan nog liever een pup met een hartruis die ik zelf kan opvoeden. Verder: ik weet niet of een verzekering dit dekt, is het geen brandend huis.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Als jij een pup koopt kun je meteen een huisdieren verzekering afsluiten. Bij een pup word nooit gevraagd "heeft het dier een afwijking" omdat dit bij pups en kittens meestel nog niet bekend is. En stel ik weet dat de pup ziek is, maar de verzekering vraagt het niet, ga ik het niet vertellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je gaat het ze niet vertellen maar het zou mij werkelijk verbazen dat je niet ergens moet aanvinken dat je pup nu geen aandoening heeft of ziekte jou bekend.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik ga er niet om liegen, dus als het mij gevraagd word dan zeg ik het eerlijk. Maar ik zweer je, bij mijn katten is het me niet gevraagd. En bij de honden van mijn ouders en bij mijn broer ook niet. In al deze gevallen, was het wel zo dat we direct nadat we diertjes opgehaald hadden ook de verzekeringen hebben afgesloten, dezelfde dag nog.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Lol ik zie nu dat zowel Petplan als kruidvat inderdaad vragen of het dier gezond is. Dat was 5 jaar terug niet zo :-S
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@heer Voldemoor Als je dan toch honden een goed leven wil geven, ga dan naar het dierenasiel. Of ga naar Spanje om daar de dieren te redden,
Ik veronderstel dan ook dat je iedere keer dat je een dier gaat kopen, je steeds naar de ziek dieren vraagt
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Nee, dat doe ik dus niet. Ik heb 2 katten die ik beide bij een vriend heb gehaald. 1 heeft blaasgruis, dus zit op dieet voer, zo is het leven en daar betaal ik veel geld voor. Ik heb een tijd geen geld gehad voor dat voer, dan eet ik zelf maar niet. Een hond uit een asiel zal ik niet snel doen, omdat ik niet weet hoe zeer zo'n hond verpest is door de vorige eigenaar. Dat hij ziek is kan me niet schelen, als hij maar niet "vals" is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@heer Voldemoor
Dan veronderstel ik ook dat je geen 300 € gaat betalen voor een rasdier waar een groot probleem kan mee zijn.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Eerlijk gezegd Dat weet ik niet :-( Misschien zou ik aan de fokker vragen of ik hem eerst door de dierenarts mag laten keuren. Als hij binnen een jaar dood is zou ik het denk ik niet doen. Maar als de fokker hem zou laten inslapen word ik daar ook heel verdrietig van...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dat is de realiteit bij de rasfokkers. in het oostblok brengen ze alles op de markt. Ik vind het ook treurig dat honden met een afwijking worden gedood, maar het gaat hier over commerciële belangen en daar wijkt les voor.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Als ik hem gratis mocht hebben zou ik het toch wel meteen doen. Zodat ik zeker weet dat ik hem dan nog zo goed mogelijk kan helpen gezond te worden. Maar voor €300,- ik weet het echt niet. Ik denk alleen maar aan de pup eigenlijk en hoe zielig ik het vind om zo'n beestje af te laten maken. Ik snap je nu wel Jumper1960, sorry als ik bot deed.
Ivana
11 jaar geleden
En vervolgens wordt er, om geldelijke redenen, weer met deze hond gefokt. (Nee, ik bedoel niet door Jumper). Maar een hond met een gebrek wat eventueel geërfd kan worden, mag nooit door een fokker verkocht worden. Hij mag het weggeven, maar dan moet er geen stamboom worden bijgeleverd en een ondertekende verklaring zijn afgegeven dat er nooit mee gefokt gaat worden.
Door zo'n hond met stamboom af te leveren veroorzaak je een nieuwe lijn van honden die niet gezond zijn en daarom heeft iedereen grote praatjes over rashonden dat ze niet deugen. Een goed gefokte hond uit een goede, gezonde lijn is net zo sterk als een vuilnisbak-ras.
Deze fokker deugt niet. Ook al heeft hij er geld in gestoken. Dat is zijn risico en hoort bij de hobby. Echte hobbyfokkers verdienen niet zo veel aan hun nestjes omdat dit soort zaken erbij horen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie zegt dat de hond met stamboom komt, natuurlijk niet. Dat zei ik ook al in de reacties op de vraag. Dat is onzin. Dat de fokker er geld voor kan vragen lijkt mij geen probleem. Dat doen de mensen die een vuilnisbakkenras verkopen ook. De fokker heeft er vast een extra onderzoek van de dierenarts aan gehad. Als dit een broodfokker was geweest was het hondje allang de nek omgedraaid.
Ivana
11 jaar geleden
Er zijn ook goede fokkers die een pup laten inslapen. Dat is altijd een daad van liefde voor het dier of het ras. Daar is niks mis mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo? Hadden mijn ouders mij dan ook moeten laten inslapen? We weten NIET wat de oorzaak is van het hartruisje en hier gaat het om een hartruisje. Als er een ernstige ziekte is is het logisch dat ze een hondje laten inslapen.

Andere antwoorden (2)

De pup van 1200 € is mischien duur maar de puppy van 300€ is peperduur omdat je niet weet wat de overlevingskansen zijn. Het feit dat deze dealer nog 300 euro vraagt zou je al tot nadenken moeten zetten, het feit dat hij die pub verkoopt zegt niet veel goeds over deze verkopen. Als hij het zou weggeven dan zou ik er over nadenken om hem mee te nemen, maar voor betalen!!!!!!!!! Dit lijkt mischien hard, maar zulke zaken maken de handel van nu, wat hij is, met al de kotsmisselijke zaken die uit de oostbloklanden komen op gebied van dierenhandel. Laat je niet verleiden tot het schattige snuitje. Mischien ka je voorstellen dat je hem meeneemnt en dat je bereid bent om eventueel te betalen voor de inentingen die hij reeds gehad heeft.
Robby BB
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga jij dan 300 € betalen voor een puppy waarvan je niet weet wat zijn gezondheid zal brengen. Bij die 300 € zullen heel waarschijnlijk nog de nodige medische kosten komen, waarvan je niet weet hoe hoog die zullen zijn. Wat ga je dan doen dat die kosten (bv wegens zware operatie) te veel worden, waarschijnlijk een spuitje geven.
Het gaat er hier niet om, om de goede herder te spelen en uit medelijden zich over iets te ontfermen. Het gaat er hier om dat deze verkoper profiteert van iemand zijn gevoelens om alsnog een puppy te verkopen die hij normaal niet zou kunnen en mogen verkopen.
Denk nu niet dat het er zo romantisch aan toe gaat in de dierenverkoop. Zo weet ik dat spierwitte honden worden afgemaakt omdat zij een groot risico hebben dat zij doof zullen worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap de reactie wel. Had er zelf ook al zo over nagedacht. We kijken gewoon nog even verder en gaan er nog eens goed over nadenken. Bedankt voor je reactie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het niet zo'n overdreven reactie, en toen ik het prijsverschil las dacht ik eigen precies hetzelfde.
Eigenlijk 1200 en dan ineens 300... sorry maar voor mij zegt dat genoeg. Je bent bij de dierenarts al 80 euro kwijt voor een vaccin, dan kan je wel nagaan hoe duur het gaat worden mocht het hondje wel iets overkomen. Natuurlijk kan het evengoed zo zijn dat het hondje van 1200 iets overkomt wat je veel geld gaat kosten, maar ik zou met dit soort dingen niet zo snel een risico nemen.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Je kan de pup altijd verzekeren, dat zou iedere honden of katten bezitten moetyen doen, dat gezeik altijd over de gemaakte kosten. Laten we maar een spuitje geven. Je gaat jezelf toch ook niet in laten slapen omdat je ziekenhuis rekening te duur is, nee daar sluit je een peperdure zorgverzekering voor af. En daar betaal je ook nog eens een rete duur eigen risico voor. Maar die huisdieren verzekering van €15,- in de maand is te duur...
En daar word ik kotsmisselijk van, dat gezeik over de kosten bij de dierenarts BAH!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een fokker die zijn hondjes laat keuren door een dierenarts en eerlijk doorgeeft dat het hondje een ruisje heeft duidt mij niet op een broodfokker. Daar is die 1200 ook teveel voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
,Hij probeerd wel van zijn brol (en dat bedoel ik zakelijk) af te geraken.
In de winkel koop je ook geen fles melk die zuur is, omdat ze in promotie staat.
Als het diertje nu, bv een oor zou missen of een poot dan zou je kunnen spreken van een koopje, en dan kan er nog onderhandeld worden. Als je dan 300 € wil uitgeven, dan kan ik dat nog begrijpen, omdat je dan weet en ziet wat je koopt. Maar een kat in een zak kopen!!!!!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is geen kat in de zak, want het is geen verrassing meer. De fokker heeft ook kosten gehad aan dit hondje en je bent niet verplicht de hond te kopen toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is wel een verrasing hoe het evolueert met het dier dat je koopt.
Toch geen 300 €
Mijn kat heeft ook een ruis en is nu al 18! Dus ik denkdat het bij een hond ook niet te merken is of problemen geeft! ;-), zou de gok gewoon wagen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Bij oudere dieren komt hartruis vaak voor, maar om te beginnen met een pup met hartruis gaat mij te ver.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn kat heeft het al sinds de geboorte haha, maarde keuze ligt aan u zelf! Vertrouwt u t niet, doe het dan niet, dan gaat u alleen maar twijfelen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb jij dan ook 300€ betaal voor een rasdier?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij iets meer maar ben er niet zeker van!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding