Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zorg ik ervoor dat hooi en zaagsel niet constant uit het konijnenhok waait?

Ons konijn staat in een buitenhok. In zijn hok ligt uiteraard zaagsel (in de plasbak) en hooi en stro in de rest van het hok. Als het maar een beetje waait dan waait stro, hooi en zaagsel zo uit het hok het terrras op en de tuin in. Heeft iemand tips om dit te voorkomen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klinkt alsof je hok helemaal niet tocht vrij is. Arm konijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dan druk maken om een bevuilde tuin.... Alleen voor het dier al zou je een tochtvrij hok moeten hebben, weet je wel hoe koud het is (geweest)? Zorg dat hij droog staat (onder een afdak?) en leg een deken over de kooi. Arm dier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn idee ook. arm konijn op de tocht

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Door te maken dat uw hoek winddicht is in de winter, vooral in de winter, het zal uw dier(en) ook tengoede komen.
Doe dat evt met werwijderbare platen zodat u in de zomer wel verluchting kunt geven zodat het niet te heet wordt in uw hok.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Ja, dat waaien is inderdaad erger voor het dier dan voor het terras!
Plus dus.

Andere antwoorden (3)

Dit kan je alleen voorkomen door er voor te zorgen dat het buitenhok beschut staat. Trouwens voor de zomer ook goed als de zon niet rechtstreeks op het buitenhok staat te schijnen.
(Lees meer...)
11 jaar geleden
Grapje toch? Hoe haal je het in je hoofd om een konijn in de vrieskou buiten te laten staan met een sterke wind uit het noorden en een gevoelstemperatuur van maximaal -15 (deze winter). Ik gooi al een baddoek over de kooi heen als ik mijn raam de hele dag open laat staan, en de kooi staat nog wel binnen! Wind is echt slopend voor dat beestje.

Dus om je vraag te beantwoorden : Zet hem uit de wind, in de schuur (als die niet vochtig en koud is) of binnen. Leg een bad doek / fleece deken over de kooi.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hey, ik heb zelf hier ook last van gehad. Mijn konijn heeft zowel buiten geleefd en nu binnen. Dit zijn mij tips:

Tip 1:Je kan extra strooi erop leggen, dat is vaak wat steviger.
Tip 2 (ook voedzaam):
En wat ik zelf doe is hooi aangezien konijnen dat lekker vinden om te eten en het is gezond en dat verspreid ik dan vaak in DUNNE laagjes hooi door het hok heen (Let wel op dat je het hooi niet uit elkaar haalt want dat verminderd de stevigheid). Bij mij werkt dit ook prima en ik heb dwerg hotot konijn, en die konijnen ras/soort zijn vrij klein. Het is wel afhankelijk hoe groot je konijn is, hoe groter hoe sterker of meer plaats het nodig heeft.

Tip 3: Het is natuurlijk een normaal dat konijn graven/spelen en druk kunnen zijn hun hok, zelf heb ik hiervoor een graaf bak aangeschaft, en die kan je zowel buiten als binnen neerzetten gevuld met speciale konijn zand mix. En daar kunnen ze vaak ook hun energie in kwijt, waardoor ze het strooi en hooi en zaagsel met rust kunnen laten zegmaar. Zeker een aanrader! is wel wat aan de prijzige kant...

Tip 4: zoals de rest al had aangegeven, uit de wind zetten. Zo kan er niks uitwaaien.

Tip 5: Geen 2e verdieping hok nemen, het kan wel is een eigen keuze. Maar zelf merkte ik dat het teveel voor rotzooi zorgde en buiten was het moeilijk op te ruimen binnen is dat makkelijker omdat het ook niet nat word. Echter wel is het belangrijk dat je konijn voldoende ruimte heeft en geeft natuurlijk. Maar dat is afhankelijk wat je zelf wilt, en hoe groot je konijn is. Maar 1e verdieping/ gewone kooi/hok is prima voor kleine ras konijnen, nou haal ik mijne er wel soms uit en laat die dan rondlopen. Ik heb zelf tuin en tijdens de zomer mag ze de hele dag op ontdekking gaan in onze tuin, zo kan je ook eventueel omgaan met het bieden van ruimte mocht je het echt te klein vinden of te riskant.

Ik hoop dat mensen/jij hier iets aan kunnen hebben.

Groetjes van mij en me konijn bobo ;D.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding