Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom houd de mens huisdieren?

waar komt het vandaan en waarom, is het niet zielig om een dier in gevangenschap te houden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik denk dat de mensen die huisdieren houden iets missen ... iets om voor te zorgen, liefde aan te geven, iets waar ze aanhankelijkheid en dankbaarheid voor terugkrijgen.
Of omdat hun kinderen graag een huisdier hebben en ze dat niet kunnen weigeren.
Of omdat een merkpoes of merkhond status verhogend werkt.
Jammer genoeg ben ik het met je eens, dat in heel veel gevallen de motieven nogal zelfzuchtig zijn, en dat een groot deel van de huisdieren helemaal niet zo goed af is.
Maar ja, zolang men ze blijft kopen, zullen ze gefokt blijven worden. Arme beesies :-(
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verleden? Oh, heel vroeger bedoel je?
Koeien en schapen voor de melk en het vlees, noem ik niet echt huisdieren.
Maar de Egyptenaren hielden er inderdaad ook al katten op na.
Maar dat had geloof ik iets te maken met (bij)geloof, omdat ze dachten dat katten goddelijke dieren waren of speciale krachten hadden. Of zoiets, zou het even na moeten kijken, maar ik heb geen tijd, er staat een konijn in de oven. (Nee, geen huisdier).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, is prima verantwoord, mager vlees.
Vele malen beter dan zo'n plofkip.
En, ik maak het héél erg lekker klaar.
De kookwekker gaat, ik moet naar de oven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was héérlijk. Dank je.

Andere antwoorden (13)

vooral voor de gezelligheid.
huisdieren worden vaak speciaal gefokt voor in huis. in de vrije natuur zouden de meeste huisdieren het niet meer overleven.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
oorspronkelijk hielden de mensen honden en katten voor hun nut.
de kat pakte de muizen, en de hond werd gebruikt als trekdier en voor de jacht.
gaandeweg kon het niet uitblijven dat mensen zich gingen hechten aan hun dieren.

een dier wil soorteigen gedrag kunnen vertonen, heeft een innerlijke drang daartoe.
als een dier in gevangenschap dat gedrag kan vertonen, is het in mijn ogen zeker niet zielig.
(Lees meer...)
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geiten werden ook als trekdier gebruikt. Denk aan de bokkewagen. En vergeet de pakezels niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan mag een paard voor de wagen zeker ook niet meer van jou?
Rieneke1
14 jaar geleden
melkboeren enzo reden destijds met een hondenkar.
zielig ja, maar realiteit helaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Florian, dat vind ik dan een verbazingwekkende reactie van je. Een paard trekt een zware wagen en een bok is kleiner en trekt zodoende een lichtere wagen. Het principe blijft dus gelijk!
Een bok is ook sterk. Niet zo sterk als een paard, maar toch sterk genoeg om een bokkewagen te trekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ik blijf er bij dat een bok voor de wagen niet meer of minder zielig is dan een paard voor de wagen.
Verder heb ik wel eens bokken gezien waar ik geen ruzie mee zou willen hebben. Geloof me, die zagen er echt niet zwak uit en waren van enorme afmeting. Een stuk groter dan bijvoordbeeld een Shetlander (minipaardje). Ik heb zelf overigens vrede met beide mogelijkheden en ben ook dierenliefhebber.
Ivana
14 jaar geleden
+1 Iedereen vergeet dat dieren een nuttige hulp waren bij het overleven. Jij dus niet, vandaar mijn plusje.
Zijn wij zo oud dat we ons de hondenkar en de uitdrukking "melkboerenhondenhaar" nog herinneren!! Jazeker, ook de bokkenwagen. In Zwitserland werden de kaaskarren ook door de bernersennenhonden getrokken.
Gezelschapsmaatje, om niet alleen thuis te zijn, om begroet te worden als ze thuiskomen... Om te zorgen voor een ander... Er zijn heel veel redenen waarom iemand een huisdier wil... Heel veel...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De oude Egyptenaren (nee ik weet niet hoe oud) hadden al honden als huisdier.

Dus het komt al van uit een ver verleden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zijn veel verschillende redenen voor.

Er zijn ouders die het doen omdat ze vinden dat het goed is voor de opvoeding van de kinderen.
Er zijn mensen die graag een extra leven in huis hebben, dat geeft een levendiger, vrolijker huis.
Er zijn mensen die een maatje zoeken.
Er zijn mensen die tot rust komen, ontspannen als ze een dier aaien, en dat nodig hebben.
Er zijn mensen die dieren uit de opvang graag een goed thuis willen bieden.

En zo zijn er vast nog veel meer redenen, veel huisdier houders hebben meerdere redenen tegelijkertijd.
Of het eigenlijk zielig is.... daar zul je per situatie over moeten beslissen. Veel dieren zijn erop gefokt, zouden überhaupt geen leven gehad hebben als huisdieren niet bestonden, en wat is dan zieliger wel of niet leven. Veel katten hebben naar mijn idee een keizerlijk leven, maar die zitten dan ook niet echt in gevangenschap.

Het hangt helemaal af van hoe je met het dier omgaat en hoever je bereid bent tegemoet te komen aan de wensen van het dier.

Wel denk ik dat ze dierenwinkels moeten verbieden dieren te verkopen, de echt geïnteresseerden vinden ze wel en de kinderen worden niet overgehaald door de veel te jonge schattige beestjes. Het moet minder makkelijk zijn dieren te kopen, dat scheelt een hoop leed.

Toegevoegd na 32 minuten:
De geschiedenis verschilt per dier, en bij honden zelfs per ras.
dieren werden in ieder geval gehouden als ze nuttig waren, meer opleverden dan kosten. Eten, bescherming, hulp bij jacht, bescherming van voedsel enz.

Maar de vraag is of je dan nog echt van huisdieren spreekt. Katten die om de boerderij leven van de muizen, honden die mee gaan op jacht, of buiten waken, maar niet in het huiselijk leven meedoen, konijnen die in een hokje vetgemest worden.
De echte huisdieren zijn dan de spinnen en het ongedierte in huis.

Huisdieren ontstaan dan waar het dier zijn functie verliest en meer mag kosten dan het oplevert, en natuurlijk in het huiselijk leven wordt opgenomen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt in de aard van de mens om de natuur te overheersen, ook de dieren moeten zo veel mogelijk naar de mensen luisteren.
Aanvankelijk alleen ten dienste van de mens, zo zijn de huidieren ooit begonnen.
Zelfs de grote olifanten zijn door de mens tam te maken!
Veel huisdieren zijn al zo sterk aan de mens gewend, dat ze amper nog in de vrije natuur kunnen overleven.
Zij willen niet anders.
Dus voor de meeste huisdieren is het echt niet zielig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het begonnen is om wilde dieren te temmen om ze te gebruiken voor de jacht.
En als je een dier temt, is er een interactie tussen mens en dier, en werd er al gauw ontdekt dat je dus ook een vriendschapsband kan hebben met dieren.

Tegenwoordig houden mensen dieren om dezelfde redenen; om te helpen bij ons zware werk (denk aan ossen, ezels, paarden, olifanten)
Maar ook omdat je een leuke band met een dier kunt opbouwen (Bijvoorbeeld een hond, kat etc)
Of gewoon omdat je ruimte hebt, en het gezellig is (Bijvoorbeeld kippen, varkens, geitjes)

Soms is het inderdaad zielig voor het dier, die in gevangenschap leeft (Een parkietje dat nog nooit buiten zijn kooitje is geweest). Ik vind ook dat als je een dier neemt of houdt, er voldoende aandacht aan moet schenken zodat het dier niet zielig hoeft te zijn, maar gelukkig is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat al gezegd is,veel dieren zijn niet meer in staat in de vrije natuur te leven,omdat ze ofwel door gefokt zijn of hier gewoonweg niet thuis horen in ons kikkerlandje,maar mensen 't oh zo leuk vinden bijvoorbeeld exotische dieren te houden (en zich vaak niet bewust zijn van de verantwoordelijkheid die het houden van dieren inhoudt) dus vaak genoeg is het wél zielig, veel dieren zijn de dupe van het ondoordachte gedrag van de mensheid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een dier wordt als huisdier 'gebruikt' omdat het een zeker nut heeft voor de eigenaar ervan. Dit nut kan economisch zijn (bijvoorbeeld het leveren van melk of vlees), maar ook emotioneel (het aanbieden van gezelschap, het geven van een goed gevoel), of een combinatie van beide. Wanneer dieren vooral omwille van emotioneel nut worden gehouden, dan noemt men dit vaak 'gezelschapsdieren'. Dit kunnen huisdieren zijn (dat wil zeggen: gedomesticeerde dieren die afstammen van een wilde voorouder, maar dat hoeft niet: zo kan men ook bijvoorbeeld wilde vogels tot gezelschapsdieren maken door hen te vangen en in een kooi te zetten, waarbij het emotioneel nut dan kan zijn dat ze er mooi uitzien en/of een aangenaam geluid maken. Dat vind ik echt zielig. Ze leven dat echt in gevangenschap.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de mens leert kennen,ga je van de dieren houden!
(is een gezegde)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voordelen: Het is gezellig bij je in de buurt. Ze zijn lief.
Nadelen: Je moet ze uitlaten en ze janken en ze kosten een handjevol met geld...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de gezelligheid en ontspanning. Wij hebben een oude poes die pas gelukkig is als wij thuis zijn.
Als ik met hem praat spitst hij zijn oude oren en houdt zijn kopje scheef, en kijkt mij met zijn wijze ogen aan.
We hebben echt een band met elkaar.
Als we weg zijn is hij verschrikkelijk onwennig, begint klagelijk te miauwen, en gaat pas weer liggen als wij thuis zijn.
Verder krijgt hij alle zorg die hij nodig heeft, met een aai van het vrouwtje en baasje.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
men houdt huisdieren om zicht niet eenzaam te voelen. en o een speelkameraad te hebben (bij honden, katten enz)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding