Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe kan je een volwassen kat haar naam aanleren (kat heeft nog nooit een naam gehad)?

ik heb net twee katten geadopteerd, maar beiden hebben nog nooit een naam gehad (komen uit hetzelfde gezin).
hoe pak ik het best aan dat ze hun naam leren?

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Roep ze steeds eerst bij hun naam, voordat je ze eten geeft. Ook tussendoor, als je ze een knuffeltje geeft, kan je ze bij de naam noemen.
Zo hebben ze het spelenderwijze snel door.
Wat trouwens geen garantie is dat Pietje niet komt aanlopen als je Jantje roept ;)
Rieneke1
12 jaar geleden
Ja, eigenlijk steeds als je ze ziet de naam noemen, extra geaccentueerd. Het beste is dat je een naam geeft met een klinker die je dan sterk uitspreekt. Ook met dezelfde intonatie uitspreken.
Het beste is, lijkt mij, de 2e kat een naam te geven met een geheel andere klinker want zo'n klinker wordt het sterkst aangeleerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen die katten heeft weet dat een kat altijd komt als je zijn of haar naam roept, tenzij ze iets beters te doen hebben. En laten katten nu heel vaak iets beters te doen hebben..

Veel katten zijn alleen 'leerbaar' zolang ze dat zelf willen, tenzij het natuurlijk gaat om het geluid van de blikopener: dat kúnnen ze niet weerstaan. De intonatie is vaak belangrijker en als je er één roept komen ze waarschijnlijk allebei aanrennen. Of geen van beiden natuurlijk. Verder luisteren de meeste katten ook naar "poespoespoes" of "éten!" Sommige katten lijken echt te reageren op specifiek hun naam, anderen komen gewoon uit nieuwsgierigheid omdat je 'iemand' roept - zelfs als dat je partner zou zijn.

Het beste kun je het gewoon proberen: je katten bij naam noemen, bij naam roepen en ze belonen (met eten, snoepjes of je stem en een lekkere aai) als ze erop reageren. Je kunt ze af en toe als ze gewoon voor zich uit zitten te kijken eens bij naam roepen en vervolgens belonen met een kattensnoepje als ze reageren, maar voor de meeste exemplaren geldt dat ze evengoed reageren op een andere naam die met dezelfde intonatie wordt uitgesproken. Zo luisteren die van mij ook naar respectievelijk "dikzak" en "beestje" - en waarschijnlijk evengoed als ik het andersom zou gebruiken.

Neem in elk geval een naam die gemakkelijk te onderscheiden is van andere klanken, liefst met twee lettergrepen en duidelijke klinkers. Zorg ervoor dat huisgenoten en andere mensen die veel bij je over de vloer komen, ook consequent de namen gebruiken en niet ineens hun eigen bijnamen gaan verzinnen en gebruiken. En dan is het afwachten of het ook werkt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing