Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je kippen houden wanneer je wel eens een dag niet thuis bent? Zie omschrijving

Ik zou graag een paar kipjes willen houden. Het idee is om ze een hok te geven, maar ze alle vrijheid te geven om los door de tuin te scharrelen.
Nu komt het wel eens voor dat ik een dag en nacht van huis ben.

Mijn vraag is: Kan ik ze af en toe voor 2 dagen van voedsel en water voorzien, of voer door de tuin verspreiden, zodat ze zich een dagje zelf kunnen redden?

Alvast bedankt!!

Toegevoegd na 51 minuten:
Subvraagje: Voor welk ras kan ik het beste kiezen? Graag een niet al te groot type, omdat ik in een woonwijk woon met een tuin van ong 24 M2. Thanx!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dit kan gemakkelijk, er zijn voederbakken te koop die je geheel vult waar ze bijna een week op kunnen teren, dit geld hetzelfde voor water.

Het is natuurlijk wel goed om dit zo vaak mogelijk te verversen, maar een dag of twee moet makkelijk kunnen. Ook handig als je op vakantie bent, dan hoeven bijv. je buren niet elke dag de kippen te verzorgen.

Toegevoegd na 1 uur:
De Friese Hoen is relatief klein en heeft niet superveel ruimte nodig. De leg is ´s zomers zeer goed en ze maken (belangrijk in een woonwijk) niet heel veel lawaai.

Een haan in een woonwijk is een minder goed idee, deze beginnen zoals bekend bij zonsopgang. Dit kan 's zomers al rond 4:30 uur zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is geen probleem zeker niet als ze los kunnen lopen.Ze zoeken in de avond dan weer het hok op.Als je dan ook nog buren hebt die even het water en een beetje voer geven is het helemaal perfect.Zo leuk kippen!!

Toegevoegd na 2 minuten:
En de eitjes zo lekker van eigen kippen!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen probleem; er zijn voersilo`s voor kippenvoer te koop.
En ook voor water kun je voldoende waterschalen neerzetten.
(Het is nu winter, en bevroren water hebben de kippen niets aan...)

Zo kunnen je kippen moeiteloos meerdere dagen eten en drinken, zonder dat jij daar bij aanwezig hoeft te zijn.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat kippen kunnen vliegen.
Niet zo goed als eenden, maar een schutting van twee meter hoog is geen probleem voor ze.

Dus als het gras bij de buren groener is...
Dan ben je ze kwijt, en zitten ze wellicht bij de buurman in de pan.

Of je krijgt een kwade buurman aan de deur, die er niet van gediend is dat jouw kippen zijn tuin ruïneren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing